Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/22110
Author: Άσλευ, Παρασκευή-Ελίζαμπεθ
Title: Συγκριτική μελέτη των κοινωνικών επικοινωνιακών δεξιοτήτων παιδιών τυπικής ανάπτυξης ηλικίας 4-6 ετών και παιδιών με ΔΑΦ
Date Issued: 2018
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες των Διαταραχών της Επικοινωνίας
Supervisor: Βογινδρούκας, Ιωάννης
Abstract: Σκοπός: Το θέμα της παρούσας εργασίας αποσκοπεί στο να μελετήσει τις δεξιότητες της κοινωνικής επικοινωνίας των τυπικών παιδιών ηλικίας 4 έως 6 ετών και να τα συγκρίνει με παιδιά με αυτισμό. Μέθοδος: . Στην παρούσα έρευνα συμμετείχαν 184 παιδιά τυπικής ανάπτυξης και 43 παιδιά διαγνωσμένα με αυτισμό. Για τη διεξαγωγή της έρευνας χρησιμοποιήθηκε το εργαλείο «Αξιολόγηση της πραγματολογίας και της κοινωνικής επικοινωνίας» (APLSC) (Hyter & Applegate, 2012). Σε πρώτη φάση συμπληρώθηκαν ερωτηματολόγια, τα οποία αποτελούν υποενότητες του εργαλείου, από τους γονείς και τους παιδαγωγούς των παιδιών τυπικής ανάπτυξης και των παιδιών με ΔΑΦ. Οι κηδεμόνες των παιδιών τυπικής ανάπτυξης συμπλήρωσαν ένα επιπλέον ερωτηματολόγιο για τον αποκλεισμό των παιδιών με πιθανά σημάδια αυτισμού. Σε δεύτερη φάση, καταγράφτηκαν οι δεξιότητες της κοινωνικής-επικοινωνίας στο σχολικό περιβάλλον. Στη συνέχεια, χορηγήθηκε η τελευταία υποενότητα του εργαλείου, για την αξιολόγηση της αφηγηματικής ικανότητας. Τέλος, αξιολογήθηκαν όλα τα υποκείμενα της έρευνας με επίσημα αξιολογητικά εργαλεία που αφορούν τη γλωσσική επάρκεια. Αποτελέσματα: Για την διεξαγωγή των αποτελεσμάτων χρησιμοποιήθηκε το λογισμικό SPSS 17.0. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το APLSC είναι ένα αξιόπιστο εργαλείο, το οποίο μπορεί να εντοπίσει τα δυνατά και τα αδύναμα σημεία στην κοινωνική επικοινωνία- πραγματολογία των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Συμπερασματικά προκύπτει ότι, τα ελληνόπουλα προσχολικής ηλικίας ( 4-6 ετών) διαμορφώνουν κοινωνικές σχέσεις, έχουν αναπτυγμένες τις δεξιότητες συζήτησης, και έχουν αναπτύξει το συμβολικό παιχνίδι και είναι ικανά να κατανοήσουν ένα αφήγημα. Τα παιδιά με αυτισμό, ηλικίας 4 έως 6 ετών έδειξαν σημαντικότερες αποκλίσεις σε όλους τους τομείς της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, στο παιχνίδι και στην εξαγωγή συμπεράσματος.
Keywords: Κοινωνική επικοινωνία-πραγματολογία
Αυτισμός
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2018.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Επιστήμες των Διαταραχών της Επικοινωνίας (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AshleyEviMsc2018.pdf1.55 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons