Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/21925
Author: Βρεττανίδου, Αμαλία
Title: Η αναγνωστική ικανότητα των παιδιών με χαμηλή όραση
Date Issued: 2018
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση
Supervisor: Παπαδόπουλος, Κωνσταντίνος
Abstract: Η εν λόγω διπλωματική εργασία συνιστά μια συστηματική ανασκόπηση εικοσιτεσσάρων (24) ερευνών, εκ των οποίων οι δεκατέσσερις (14) πραγματεύονται τα επίπεδα αναγνωστικής ικανότητας παιδιών με χαμηλή όραση και οι δέκα (10) αναφέρονται στα ποικίλα μέσα ανάγνωσης που χρησιμοποιεί η συγκεκριμένη ομάδα παιδιών. Οι περισσότερες από τις δέκα μελέτες διερευνούν τα οφέλη ενός μέσου από αυτά, τη χρήση έντυπου υλικού με τη βοήθεια συσκευών χαμηλής όρασης. Οι πρώτες 14 μελέτες μετρούσαν κυρίως την αναγνωστική ταχύτητα αλλά σε κάποιες μετρούνταν και η αναγνωστική ακρίβεια ή η κατανόηση ή η ορθογραφία και απαντούσαν στο πρώτο ερευνητικό ερώτημα της βιβλιογραφικής αυτής εργασίας. Βρέθηκε ότι οι δυσκολίες που συναντούν οι μαθητές με χαμηλή όραση σχετίζονται με την ταχύτητα και την αποκωδικοποίηση και όχι με την κατανόηση των κειμένων. Αυτοί οι μαθητές αποτυχαίνουν λόγω της μη προσφοράς χρόνου ή και λόγω του «οπτικού συνωστισμού», ο οποίος προκύπτει στην ανάγνωση από την εγγύτητα ανάμεσα στα γράμματα και τις λέξεις, την αύξηση του μήκους των λέξεων, των προτάσεων και των σειρών στα έντυπα κείμενα, που συναντούν οι μαθητές, καθώς μεγαλώνουν. Η ανασκόπηση των υπόλοιπων 10 ερευνών απαντά στο δεύτερο και τρίτο ερευνητικό ερώτημα που αφορούν στα μέσα ανάγνωσης και στα προγράμματα εγγραμματισμού για παιδιά με χαμηλή όραση αντίστοιχα. Βρέθηκε ότι τα προγράμματα πρέπει να περιλαμβάνουν οπωσδήποτε διδασκαλία στη χρήση των συσκευών χαμηλής όρασης αλλά και διδασκαλία ποικιλίας μέσων αφού άλλα μέσα είναι κατάλληλα για κάποια σχολικά έργα και άλλα για κάποια άλλα. Για παράδειγμα, η επεξεργασία πληροφοριών σε πίνακες ή διαγράμματα διευκολύνεται από τη μεγέθυνση του έντυπου υλικού, ενώ η χρήση συσκευών καθίσταται δύσκολη για μαθητές των οποίων η όραση επιδεινώνεται γρήγορα ή παρουσιάζουν σύνθετες ανάγκες. Το βέβαιο είναι ότι οι αποφάσεις για τα αναγνωστικά μέσα πρέπει να λαμβάνονται εξατομικευμένα για τον κάθε μαθητή, μιας και φάνηκε ότι ο πληθυσμός αυτός χαρακτηρίζεται από ετερογένεια.
Keywords: Χαμηλή όραση
Αναγνωστική ικανότητα
Εγγραμματισμός
Συσκευές χαμηλής όρασης
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2018
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VrettanidouAmaliaMsc2018.pdf1.55 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons