Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/21865
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorΚυρκιλής, Δημήτριοςel
dc.contributor.advisorKyrkilis, Dimitriosen
dc.contributor.authorGrujic, Natasaen
dc.date.accessioned2018-04-16T13:55:37Z-
dc.date.available2018-04-16T13:55:37Z-
dc.date.issued2018el
dc.identifier.urihttp://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/21865-
dc.descriptionΗ βιβλιοθήκη διαθέτει αντίτυπο της διατριβής σε έντυπη μορφή.el
dc.descriptionΔιατριβή (Διδακτορική)--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2018el
dc.descriptionΠεριλαμβάνει βιβλιογραφικές αναφορές (σ.163-187)el
dc.description3/2018el
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to define the meaning and the role of distance in determining cross border investment transactions. Specifically, it aims, using a transition country i.e. Serbia as a case study, at demonstrating the implementation of a model based on Ghemawat's culture, administrative, geographic, and economic distance framework modified by substituting administrative by institutional distance for testing the relevance of distance in determining Foreign Direct Investment (FDI) inflows to a country. In addition, this thesis also illustrates how each of the above distance dimensions, i.e. cultural, institutional, geographic and economic, correlates with FDI at different industries categorised by their technological level in both manufacturing, i.e. high technology, medium high technology, medium low technology, low technology subsectors, and in services, i.e. low knowledge intensive and high knowledge intensive service sectors. In brief, the main findings of the research are summarized as follows. At country level, three of four distances, i.e. institutional, geographic and economic are statistically significant. While institutional and geographic distances are negatively related to FDI inflows to Serbia, the coefficient of economic distance has a positive sign. Therefore, MNCs that come from countries which have different institutional system than Serbia will invest less than companies that are coming from countries which share the same institutional system with the host country. In addition, the greater the geographic distance between home country of FDI and Serbia, the less FDI is undertaken between the countries. Finally, the positive sign of the coefficient of economic distance shows the presence of economic arbitrage, which means that the main reason why MNEs invest in Serbia is to exploit differences in the cost of labour and capital, as well as variations in more industry-specific inputs (such as knowledge) or in the availability of complementary products. At industry level, for the manufacturing level, institutional distance is the only statistically significant distance. The sign of its coefficient is negative, which means that government effectiveness, regulatory quality, rule of law, voice and accountability, political stability and absence of violence and control of corruption are still playing an important role in decision making and pose great challenges for MNEs from distant institutions. Regarding the services sector, economic distance is the only statistically significant distance. It is positively related with FDI inflows, which is an indication of economic arbitrage. For industrial and services subsectors, the empirical application of the model shows that both institutional and geographical distances have a negative impact on FDI flows, while economic distance has a positive impact at low-technology manufacturing subsector. Concerning services subsector, cultural and geographic distances have a negative impact on FDI inflows to Serbian low- knowledge intensive service subsector, while the coefficient of economic distance is positive and strongly statistically significant. For high- technology intensive service subsector, institutional distance is the most important one, while the rest are not statistically significant.en
dc.description.abstractΟ σκοπός αυτής της διατριβής είναι να εξηγήσει το νόημα και το ρόλο της απόστασης στον καθορισμό των διακρατικών επενδυτικών συναλλαγών. Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποιώντας τη Σερβία ως παράδειγμα μεταβατικής χώρας, η συγγραφέας εφαρμόζει το μοντέλο Ghemewat τονίζοντας τις πολιτισμικές, διοικητικές, γεωγραφικές και οικονομικές αποστάσεις, αντικαθιστώντας τις διοικητικές με τις θεσμικές, για να μετρήσει τη σχετικότητα της απόστασης στον καθορισμό των εισροών από Ξένες Άμεσες Επενδύσεις σε μια χώρα. Επιπρόσθετα, αυτή η εργασία δίνει έμφαση στο πώς οι προαναφερθείσες αποστάσεις (πολιτισμικές, θεσμικές, γεωγραφικές και οικονομικές) συσχετίζονται με τις ξένες άμεσες επενδύσεις σε διαφορετικούς τομείς βιομηχανίας που κατηγοριοποιούνται με τεχνολογικά κριτήρια τόσο στον κατασκευαστικό κλάδο, πχ. Υψηλής τεχνολογίας, υψηλής-μεσαίας τεχνολογίας, μεσαίας τεχνολογίας, και χαμηλής-τεχνολογίας όσο και στις υποκατηγορίες στον τομέα των υπηρεσιών, π.χ. χαμηλής έντασης γνώσης και υψηλής έντασης γνώσης υπηρεσίες. Εν συντομία, τα κύρια ευρήματα της παρούσας έρευνας συνοψίζονται στα εξής. Σε επίπεδο χώρας, οι τρεις από τις τέσσερις αποστάσεις είναι στατιστικά σημαντικές: οι θεσμικές, γεωγραφικές και οικονομικές αποστάσεις. Παρόλο που οι θεσμικές και γεωγραφικές αποστάσεις έχουν αρνητική συσχέτιση με τις εισροές ξένων άμεσων επενδύσεων στη Σερβία, ο συντελεστής της οικονομικής απόστασης έχει θετικό πρόσημο. Για αυτό το λόγο, οι πολυεθνικές εταιρείες που προέρχονται από χώρες με διαφορετικά θεσμικά πλαίσια από αυτά τις Σερβίας τείνουν να επενδύουν λιγότερο σε σχέση με εταιρείες που μοιράζονται παρόμοιους θεσμούς με αυτούς της χώρας υποδοχή. Επίσης, όσο μεγαλύτερη είναι η γεωγραφική απόσταση των χωρών των ξένων επενδυτών και της Σερβίας τόσο λιγότερες θα είναι και οι επενδύσεις από αυτές τις χώρες. Συνάμα, το θετικό πρόσημο του συντελεστή οικονομικής απόστασης δείχνει την παρουσία οικονομικού αρμπιτράζ, που σημαίνει ότι ο κύριος λόγος για τον οποίο οι πολυεθνικές επενδύουν στη Σερβία είναι για να εκμεταλλευτούν τόσο τις διαφορές στο εργατικό κόστος και στο κόστος κεφαλαίου, όσο και τις διακυμάνσεις σε συγκεκριμένες μεταβλητές γνώσεις ή/και στη διαθεσιμότητα συμπληρωματικών προϊόντων. Σε επίπεδο βιομηχανίας και πιο συγκεκριμένα στον κατασκευαστικό κλάδο, μόνο η θεσμική απόσταση είναι στατιστικά σημαντική. Το πρόσημο δε του συντελεστή είναι αρνητικό, πράγμα που σημαίνει ότι η αποτελεσματική διακυβέρνηση, η ρυθμιστική ικανότητα, οι κανόνες δικαίου, το δικαίωμα λόγου και ισονομίας, η πολιτική σταθερότητα, η απουσία βίας και ο έλεγχος της διαφθοράς παίζουν πολύ καθοριστικό ρόλο στην λήψη αποφάσεων και αποτελούν πρόκληση για τις πολυεθνικές με διαφορετικά θεσμικά πλαίσια. Όσον αφορά στον τομέα των υπηρεσιών, η οικονομική απόσταση είναι η μόνο στατιστικά σημαντική. Συσχετίζεται δε θετικά με την εισροή ξένων άμεσων επενδύσεων, πράγμα που καταδεικνύει την ύπαρξη οικονομικού αρμπιτράζ. Σχετικά με τις υποκατηγορίες των τομέων βιομηχανίας και υπηρεσιών, η εμπειρική εφαρμογή του μοντέλου δείχνει ότι τόσο η θεσμική όσο και η γεωγραφική απόσταση επηρεάζουν αρνητικά τις ροές των ξένων άμεσων επενδύσεων ενώ η οικονομική απόσταση έχει θετική επιρροή στον κατασκευαστικό κλάδο χαμηλής τεχνολογίας. Αναφορικά με τις υποκατηγορίες των υπηρεσιών, η πολιτισμική και γεωγραφική απόσταση επηρεάζουν αρνητικά τις ξένες επενδύσεις σε τομείς χαμηλής έντασης γνώσεις υπηρεσιών στη Σερβία ενώ το πρόσημο της οικονομικής απόστασης είναι θετικό και ισχυρά στατιστικά σημαντικό. Στον τομέα υπηρεσιών υψηλής τεχνολογίας, μόνο η θεσμική απόσταση είναι στατιστικά σημαντική.el
dc.format.extent188el
dc.language.isoenen
dc.publisherΠανεπιστήμιο Μακεδονίαςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση 4.0 Διεθνές*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.subjectΞένες άμεσες επενδύσειςel
dc.subjectΑναπτυσσόμενες χώρεςel
dc.subjectCAGE μοντέλοel
dc.subjectΕπίπεδο χώρας και βιομηχανίαςel
dc.subjectFDIen
dc.subjectTransition countriesen
dc.subjectCAGE modelen
dc.subjectCountry and Industry levelen
dc.titleFDI determinants to transition countries: a CAGE model approach: the case of Serbiaen
dc.title.alternativeΠαράγοντες που επηρεάζουν τις ξένες άμεσες επενδύσεις σε αναπτυσσόμενες χώρες: η προσέγγιση της Σερβίας βάσει του μοντέλου CAGEel
dc.typeElectronic Thesis or Dissertationel
dc.typeTexten
dc.contributor.committeememberΠαπαπανάγος, Χάρρυel
dc.contributor.committeememberΚουλακιώτης, Αθανάσιοςel
dc.contributor.committeememberΚοτταρίδη, Κωνσταντίναel
dc.contributor.committeememberΧατζηδημητρίου, Ιωάννηςel
dc.contributor.committeememberΠαντελίδης, Παντελήςel
dc.contributor.committeememberΡουκανάς, Σπυρίδωνel
dc.contributor.departmentΠανεπιστήμιο Μακεδονίας. Τμήμα Βαλκανικών Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών (ΒΣΑΣ)el
Appears in Collections:Τμήμα Βαλκανικών Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών (Δ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GrujicNatasaPhD2018.pdf1.88 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons