Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/21115
Author: Βερεσετζίδου, Άννα-Σουζάνα
Title: Η αναγνώριση των συναισθημάτων μέσω μουσικής ακρόασης : μια διερευνητική συγκριτική μελέτη σε παιδιά σχολικής ηλικίας με και χωρίς προβλήματα ακοής
Date Issued: 2017
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή
Supervisor: Καρτασίδου, Λευκοθέα
Abstract: Η έκφραση του συναισθήματος στην απόδοση της μουσικής είναι μια μορφή λεκτικής ή μη λεκτικής επικοινωνίας στην οποία οι άνθρωποι παρουσιάζουν διαφορετικού είδους δεκτικότητα (Resnicow, Salovey, Repp, 2004). Η παρούσα έρευνα έχει ως στόχο να διερευνήσει τη σύγκριση στην ικανότητα παιδιών σχολικής ηλικίας με και χωρίς προβλήματα ακοής να αξιολογούν και να ερμηνεύουν συναισθηματικές ιδιότητες που αντιλαμβάνονται στη μουσική, ως αναλογίες συναισθημάτων. Πιο συγκεκριμένα διερευνά την ικανότητά τους να αποκωδικοποιούν και να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα της χαράς, της λύπης, του θυμού και του φόβου κατά την ακρόαση 3 διαφορετικών ειδών μουσικών ερεθισμάτων. Το συγκεκριμένο θέμα χρήζει έρευνας, καθώς τόσο το πεδίο της μουσικής δεκτικότητας των παιδιών με βαρηκοΐα είναι σχετικά ανεξερεύνητο, όσο και το πεδίο αναγνώρισης συναισθημάτων μέσω της μουσικής. Επιπρόσθετα, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για μένα προσωπικά ως μουσικό, καθώς θεωρώ την αναγνώριση συναισθημάτων μια δύσκολη διαδικασία, ιδιαίτερα για συναισθήματα δυσκολότερα στην κατανόησή τους, (όπως ο φόβος και ο θυμός), εκτός των σχετικά εύληπτων συναισθημάτων της χαράς και της λύπης. Παράλληλα, άξια διερεύνησης είναι η ύπαρξη προϋπάρχουσας γνώσης για την αναγνώριση συναισθημάτων μέσω μουσικών κομματιών, τόσο στα παιδιά με βαρηκοΐα, όσο και στα παιδιά χωρίς προβλήματα ακοής. Η προβληματική της έρευνας στηρίχθηκε στην πεποίθηση ότι τα διάφορα δομικά στοιχεία της μουσικής, συνδυάζονται ποικιλοτρόπως, με αποτέλεσμα να δηλοποιούν ή να θυμίζουν κάποιους τύπους εσωτερικών συναισθηματικών καταστάσεων. Ο ακροατής λοιπόν, αντιδρώντας συναισθηματικά στα μουσικά στοιχεία, αποδίδει κάποιο νόημα στη μουσική φόρμα με συναισθηματικούς όρους. Συνεπώς, η μουσική φόρμα λειτουργεί ως αντικειμενοποίηση των συναισθηματικών καταστάσεων, οι οποίες συμβολίζονται με έναν μη υποδηλούμενο τρόπο μέσω των μουσικών στοιχείων. Η μουσική είναι ένα μη-λεκτικό ισχυρό εργαλείο για τη μετάδοση συναισθημάτων. Ο εντοπισμός των συναισθημάτων είναι ένα σημαντικό μέρος της φυσιολογικής κοινωνικής ανάπτυξης και επικοινωνίας και, συνεπώς, η μουσική μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στον καθορισμό αυτών των δεξιοτήτων κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης. Μέχρι σήμερα, δεν είναι γνωστό κατά πόσο τα παιδιά που χρησιμοποιούν κοχλιακά εμφυτεύματα και ακουστικά βαρηκοΐας μπορούν να αναγνωρίσουν το συναισθηματικό περιεχόμενο που μεταφέρεται μέσω της μουσικής(Hopyan, Gordon, Papsin, 2011). Ο στόχος στην παρούσα μελέτη είναι να προσδιοριστεί κατά πόσο τα παιδιά4 με βαρηκοΐα και τα παιδιά χωρίς προβλήματα ακοής έχουν αποκτήσει την ικανότητα να αναγνωρίζουν τα 4 συναισθήματα (χαρά, λύπη, φόβο, θυμό) μέσα σε μουσικές φράσεις καθώς και η σύγκριση των 2 ομάδων παιδιών ως προς την αναγνώριση των συναισθημάτων.
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2017.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Eπιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση Ενηλίκων, Ειδική Αγωγή (Πρώην ΠΜΣ Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VeresetzidouAnnaSouzanaMsc2017.pdf.pdf984.39 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons