Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/21090
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorΣταυρακάκη, Σταυρούλαel
dc.contributor.authorΠαπανικολάου, Ελευθερίαel
dc.date.accessioned2017-11-20T14:54:03Z-
dc.date.available2017-11-20T14:54:03Z-
dc.date.issued2017el
dc.identifier.urihttp://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/21090-
dc.descriptionΔιπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2017.el
dc.description.abstractΗ ανάπτυξη αφηγηματικού λόγου αποτελεί μία κρίσιμη δεξιότητα, η οποία αναπτύσσεται κυρίως κατά τα προσχολικά χρόνια. Η έγκαιρη αξιολόγησή της θεωρείται σημαντική, καθώς μπορεί να εντοπίσει γλωσσικά προβλήματα και να προβλέψει μετέπειτα ακαδημαϊκές δυσκολίες. Η Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (ΕΓΔ) αποτελεί μία διαταραχή, η οποία διαγιγνώσκεται συνήθως στην προσχολική ηλικία και μεταξύ άλλων γλωσσικών προβλημάτων γίνεται λόγος για ευάλωτες αφηγηματικές δεξιότητες. Επομένως, η αξιολόγηση της αφήγησης θα μπορούσε ίσως να βοηθήσει στη αξιολόγηση και διάγνωση της ΕΓΔ κατά την προσχολική ηλικία. Στην παρούσα εργασία πραγματοποιήθηκε, αρχικά, μία ανασκόπηση και θεωρητική τεκμηρίωση των εννοιών της ΕΓΔ, της αφήγησης και της αφήγησης στην ΕΓΔ κατά την περίοδο των προσχολικών χρόνων. Η έρευνα που εκπονήθηκε είχε σκοπό α) να διερευνήσει τις αφηγηματικές δεξιότητες ενός παιδιού με ΕΓΔ προσχολικής ηλικίας, που ομιλεί την ελληνική γλώσσα, β) να τις συγκρίνει με αυτές των παιδιών τυπικής ανάπτυξης (ΤΑ) και αντίστοιχης χρονολογικής ηλικίας και γ) να ελέγξει εάν η Δοκιμασία Αφηγηματικής Ικανότητας «Η ιστορία ενός άτακτου λεωφορείου» (Renfrew Bus Story Test) μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα ελληνικά ως εργαλείο γλωσσικής αξιολόγησης στην ΕΓΔ και ως εργαλείο διάγνωσης και διάκρισης μεταξύ των παιδιών με ΕΓΔ και των παιδιών ΤΑ κατά την προσχολική ηλικία. Το δείγμα ήταν ένα κορίτσι 5,10 ετών με ΕΓΔ και η ομάδα ελέγχου αποτελούταν από 20 παιδιά ΤΑ ηλικίας 5,8 ετών κατά μέσο όρο. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι α) ένα ελληνόφωνο παιδί προσχολικής ηλικίας με ΕΓΔ διαθέτει χαμηλές αφηγηματικές δεξιότητες, β) οι αφηγηματικές δεξιότητες ενός παιδιού με ΕΓΔ είναι χαμηλότερες από εκείνες των παιδιών ΤΑ, ιδίως ως προς το μήκος (ΜΜΕ: Μέσο Μήκος Εκφωνήματος, Μ5ΜΠ: Μέσο Μήκος των 5 Μεγαλύτερων Προτάσεων) και τη συντακτική πολυπλοκότητα (αριθμός δευτερευουσών προτάσεων) και γ) η Δοκιμασία Αφηγηματικής Ικανότητας «Η ιστορία ενός άτακτου λεωφορείου» αποτελεί ένα καλό εργαλείο αξιολόγησης γλωσσικής ανάπτυξης για ένα παιδί προσχολικής ηλικίας με ΕΓΔ, στα ελληνικά, και ένα εν μέρει καλό εργαλείο διάγνωσης και διάκρισης της ΕΓΔ από την ΤΑ.el
dc.format.extent95el
dc.language.isoelen
dc.publisherΠανεπιστήμιο Μακεδονίαςel
dc.rightsΑναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνέςel
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/en
dc.subjectΕιδική Γλωσσική Διαταραχή (ΕΓΔ)el
dc.subjectΑφήγησηel
dc.subjectΠροσχολική ηλικίαel
dc.subjectΕλληνικάel
dc.subjectΔοκιμασία αφηγηματικής ικανότητας «Η ιστορία ενός άτακτου λεωφορείου»el
dc.subjectΑξιολόγηση- Διάγνωσηel
dc.titleΕιδική γλωσσική διαταραχή και αφηγηματικές δεξιότητες κατά την προσχολική ηλικίαel
dc.typeElectronic Thesis or Dissertationen
dc.typeTexten
dc.contributor.departmentΠρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες των Διαταραχών της Επικοινωνίαςel
Appears in Collections:ΠΜΣ Επιστήμες των Διαταραχών της Επικοινωνίας (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PapanikolaouEleftheriaMsc2017.pdf1 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons