Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/21031
Author: Πασχαλιώρη, Σταματία
Title: Αξιοποίηση της ψηφιακής αφήγησης στη διδασκαλία και εκμάθηση του προγραμματισμού
Date Issued: 2017
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης
Supervisor: Ξυνόγαλος, Στυλιανός
Abstract: Στην παρούσα διπλωματική εργασία μελετάται η αξιοποίηση της ψηφιακής αφήγησης στη διδασκαλία και εκμάθηση του προγραμματισμού. Αρχικά, γίνεται περιγραφή των όρων ψηφιακή αφήγηση και διαδραστική ψηφιακή αφήγηση. Παρουσιάζονται τα παιδαγωγικά οφέλη από την αξιοποίηση της στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και στην εκμάθηση του προγραμματισμού, τα στάδια και οι τρόποι ανάπτυξης μιας ψηφιακής ιστορίας και λογισμικά που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία της. Έπειτα, παρουσιάζονται τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα ορισμένων προγραμματιστικών περιβαλλόντων που δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να προγραμματίσουν τις δικές τους ιστορίες, καθώς και τα αποτελέσματα ερευνών για την αξιοποίηση της ψηφιακής αφήγησης στη διδασκαλία του προγραμματισμού με τη χρήση των συγκεκριμένων λογισμικών. Στη συνέχεια παρουσιάζονται δώδεκα διδακτικά σενάρια για τη δημιουργία ιστοριών με τη χρήση του Scratch 2.0. Παράλληλα, παρατίθεται η σχεδίαση μιας μελέτης περίπτωσης καθώς και τα αποτελέσματα της, όπου μέσα από μια διδακτική παρέμβαση σε μαθητές/τριες της Γ΄ γυμνασίου διερευνάται το κατά πόσο μπορεί η αξιοποίηση της ψηφιακής αφήγησης να ενισχύσει το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών για το μάθημα του προγραμματισμού, να βελτιώσει τα μαθησιακά αποτελέσματα και να βοηθήσει τους μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες προγραμματισμού. Οι μαθητές/τριες εκτός από τα φύλλα εργασίας που εκπονούν, δημιουργούν μια δικιά τους ιστορία με τη βοήθεια του Scratch και απαντούν σε δύο ερωτηματολόγια, στην αρχή και στο τέλος της διδακτικής παρέμβασης. Επιπλέον, παρατίθενται τα αποτελέσματα ποσοτικής έρευνας με τη χρήση ερωτηματολογίου η οποία απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πληροφορικής. Τέλος, παρουσιάζονται τα τελικά συμπεράσματα από τα οποία προκύπτει ότι η ψηφιακή αφήγηση συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης και φαντασίας των μαθητών/τριών. Εμπλέκει τους/τις μαθητές/τριες ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία. Αποτελεί κατάλληλη διδακτική προσέγγιση, ώστε μαθητές/τριες με καθόλου ή ελάχιστες γνώσεις προγραμματισμού να αναπτύξουν δεξιότητες προγραμματισμού, να αντιληφθούν τη χρησιμότητα του και να επιτευχθούν οι διδακτικοί στόχοι που θέτουν οι εκπαιδευτικοί αλλά και να βελτιώσει τις υπάρχουσες δεξιότητες στις ΤΠΕ. Επιπρόσθετα, βοηθάει τους μαθητές/τριες να αναπτύξουν και πολλές άλλες ικανότητες/δεξιότητες που χρειάζεται να έχει ένας μελλοντικός πολίτης του 21ου αιώνα. Σημαντικό ρόλο στην ανάδειξη των πλεονεκτημάτων που προσφέρει η αξιοποίηση της στη διδασκαλία του προγραμματισμού παίζουν οι γνώσεις και δεξιότητες που έχουν οι εκπαιδευτικοί ως προς το αντικείμενο της ψηφιακής αφήγησης, καθώς και η διδακτική μεθοδολογία που θα ακολουθήσουν οι εκπαιδευτικοί
Keywords: Ψηφιακή αφήγηση
Προγραμματισμός
Προγραμματιστικά περιβάλλοντα
Scratch
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2017
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Εφαρμογές Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση και τη Δια Βίου Μάθηση (Πρώην Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PaschalioriStamatiaMsc2017.pdf7.84 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons