Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/20537
Author: Λούκας, Ηλίας
Title: Η επίδραση της συναισθηματικής νοημοσύνης των διευθυντών σχολείων δευτεροβάθμιας εκπ/σης στην απόδοση τους και στην επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών, υπό το πρίσμα των ίδιων των εκπαιδευτικών
Date Issued: 2017
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης
Supervisor: Πλατσίδου, Μαρία
Abstract: Στην παρούσα εργασία, μελετήθηκαν ορισμένα χαρακτηριστικά των διευθυντών σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ως παράγοντες που μπορούν άμεσα να επηρεάσουν τη διοίκηση της εκπαίδευσης. Εστιάσουμε στην επίδραση των συναισθηματικών χαρακτηριστικών των διευθυντών των σχολικών μονάδων στην απόδοση τους και στην ικανοποίηση των υφισταμένων τους σύμφωνα με τις αυτοαναφορές των εκπαιδευτικών. Σύμφωνα με την George (2000) κάποια χαρακτηριστικά της αποτελεσματικής ηγεσίας που βασίζονται στη συναισθηματική νοημοσύνη είναι: η αυτοπεποίθηση, η αυτοεκτίμηση, ο ηθικός χαρακτήρας, η ευελιξία, η καινοτομία, η προσαρμοστικότητα, η ανάπτυξη εμπιστοσύνης, η αντικειμενική αυτοκριτική και η διαχείριση των συγκρούσεων και των κρίσεων. Η συγκεκριμένη έρευνα διεξήχθη στο νομό Λάρισας και συμμετείχαν 149 εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στους οποίους δόθηκε ερωτηματολόγιο που περιλάμβανε τρία μέρη: το πρώτο μέρος αφορούσε την συναισθηματική νοημοσύνη των διευθυντών των σχολικών μονάδων στην οποία υπηρετούν, εξετάζοντας τη με βάση τη θεωρία του Goleman. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο ερωτηματολόγιο το οποίο στηρίχθηκε σε αυτό των Διαμαντοπούλου και Πλατσίδου (2014) το οποίο εμπλουτίστηκε με προτάσεις του ερευνητή, οι οποίες αξιολογούν τις συναισθηματικές ικανότητες του Διευθυντή της σχολικής μονάδας και ειδικότερα την κοινωνική επίγνωση και τη διαχείριση των σχέσεων. Το δεύτερο μέρος αφορούσε την επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών για το σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο το Employee Satisfaction Inventory (ESI) των Koustelios και Bagiatis (1997) και το τρίτο μέρος αφορούσε την απόδοση του διευθυντή της σχολικής μονάδας στην οποία υπηρετούν και για την μέτρηση της χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο που συνέταξε ο ερευνητής. Σκοπός της εργασίας είναι η μελέτη, με ερευνητικό τρόπο, των απόψεων των εκπαιδευτικών για το πώς η συναισθηματική νοημοσύνη των διευθυντών σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης επηρεάζει τόσο την απόδοση τους (διευθυντών) στην εργασία τους, όσο και την επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών – υφισταμένων τους. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι διευθυντές έχουν χαρακτηριστικά συναισθηματικής νοημοσύνης. Οι δεξιότητες της συναισθηματικής νοημοσύνης που εμφανίζουν οι διευθυντές με φθίνουσα κατάταξη είναι: η ενσυναίσθηση, η ανάπτυξη των άλλων, η ομαδικότητα, η επικοινωνία, η ηγετική ικανότητα και ο προσανατολισμός προς την εξυπηρέτηση. Οι διευθυντές, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εκπαιδευτικών, είναι αποδοτικοί στην εργασία τους. Παράλληλα οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν επαγγελματικά ικανοποιημένοι. Η μόνη διάσταση της επαγγελματικής ικανοποίησης για την οποία οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν ότι δεν είναι επαγγελματικά ικανοποιημένοι, είναι ο οργανισμός συνολικά. Από τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει ότι οι δεξιότητες της ηγετικής ικανότητας και της επικοινωνίας, των διευθυντών, επηρεάζουν θετικά την απόδοση τους. Κάθε διάσταση της επαγγελματικής ικανοποίησης επηρεάζεται από διαφορετικές δεξιότητες της συναισθηματικής νοημοσύνης. Τέλος μπορούμε να προβλέψουμε την συνολική επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών με την δεξιότητα της ομαδικότητας και την απόδοση του διευθυντή.
Keywords: Εκπαιδευτική ηγεσία
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2017
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Δια Βίου Μάθησης (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LoukasIliasMsc2017.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons