Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/20401
Author: Μηνάογλου, Νικολέττα
Title: Σχεδιασμός και εφαρμογή στρατηγικών αυτορρύθμισης των δεξιοτήτων συνομιλίας σε παιδί με μέτρια νοητική αναπηρία
Date Issued: 2017
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση
Supervisor: Καρτασίδου, Λευκοθέα
Abstract: Τα τελευταία χρόνια η έννοια του αυτοπροσδιορισμού έχει παρακινήσει το ενδιαφέρον των ερευνητών στον χώρο της Ειδικής Αγωγής τόσο σε ερευνητικό όσο και σε εκπαιδευτικό επίπεδο, καθώς τα ελλείμματα που παρατηρούνται κατά τη μετάβαση των ατόμων με αναπηρία στην ενήλικη ζωή είναι δυνατό να αντιμετωπιστούν με τον αυτοπροσδιορισμό. Ο αυτοπροσδιορισμός έγκειται στην ικανότητα του ατόμου ως προς τον έλεγχο των αποφάσεων και των επιλογών σχετικά με τη ζωή του. Ο Wehmeyer (1999) εξηγεί ότι το άτομο με αυτοπροσδιορισμό που αποτελεί τον αιτιακό μεσάζοντα είναι το άτομο που δημιουργεί τις ευκαιρίες στη ζωή του ή προκαλεί καταστάσεις, με σκοπό να διαμορφώσει το μέλλον του και να επιτύχει ποιότητα καθόλη τη διάρκεια της ζωής του. Ένα από τα τέσσερα θεμελιώδη χαρακτηριστικά της αυτοπροσδιοριζόμενης συμπεριφοράς είναι η αυτορρύθμιση. Βάσει της αυτορρύθμισης το άτοµο λαμβάνει αποφάσεις σε σχέση µε τη δεξιότητα που θα χρησιμοποιήσει, εξετάζει το έργο που έχει και τις επιλογές που διαθέτει, εφαρμόζει τα σχέδιό του, το αξιολογεί και το προσαρμόζει αναλόγως. Στις στρατηγικές αυτορρύθμισης εμπεριέχονται η αυτοπαρακολούθηση, η αυτοδιδασκαλία, η αυτοαξιολόγηση και η αυτοενίσχυση. Η συγκεκριμένη ερευνητική εργασία αποτελεί μια μελέτη περίπτωσης που σκοπό είχε τη σχεδίαση και εφαρμογή ενός προγράμματος αυτορρύθμισης των δεξιοτήτων συνομιλίας για ένα παιδί με μέτρια νοητική αναπηρία. Για να πραγματοποιηθεί το πρόγραμμα παρέμβασης, έγινε χρήση των στρατηγικών αυτοπαρακολούθησης και αυτοκαταγραφής που στόχευαν στην εκδήλωση συγκεκριμένων επιθυμητών συμπεριφορών και τη μείωση των ανεπιθύμητων. Παρουσιάζεται διεξοδική περιγραφή όλων των σταδίων της έρευνας και καταγράφεται όλη η διαδικασία εφαρμογής της παρέμβασης παρέχοντας τη δυνατότητα σε κάθε ενδιαφερόμενο να αποκτήσει την απαραίτητη γνώση για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή ανάλογων εκπαιδευτικών παρεμβάσεων σε παιδιά με αναπηρίες και συγκεκριμένα σε παιδιά με νοητική αναπηρία. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, διαφάνηκε ότι υπήρξε αύξηση των κατάλληλων εκδηλώσεων συμπεριφοράς και μείωση των ακατάλληλων και παρατηρήθηκε συμφωνία με τα αποτελέσματα προγενέστερων ερευνών αναφορικά με τη διδασκαλία δεξιοτήτων αυτορρύθμισης σε παιδιά με νοητική αναπηρία. Επίσης, αξιολογήθηκε η κοινωνική εγκυρότητα του προγράμματος αυτορρύθμισης σχετικά με την ικανοποίηση των μελών στα δεδομένα της έρευνας ως προς την επίτευξη των στόχων της έρευνας, την αποτελεσματικότητα και τη χρησιμότητα του προγράμματος παρέμβασης.
Keywords: Αυτοπαρακολούθηση
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2017.
Rights: Αναφορά Δημιουργού 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MinaoglouNikolettaMsc2017.pdf2.33 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons