Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/20378
Συγγραφέας: Μάρτζος, Θεόδωρος
Τίτλος: Λογισμικό αυτόματης μετατροπής ομιλίας ή/και κειμένου στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (ΕΝΓ) με χρήση βίντεο
Ημερομηνία Έκδοσης: 2017
Τμήμα: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή
Επόπτης Καθηγητής: Οκαλίδου, Αρετή
Περίληψη: Η γλώσσα είναι ένας έμφυτος μηχανισμός, τον οποίο οι άνθρωποι έχουν την τάση να αναπτύξουν. Αυτό ισχύει και για τα άτομα με προβλήματα ακοής τα οποία επιδιώκουν την ανάπτυξη μίας γλώσσας άμεσα προσβάσιμης και αποτελεσματικής σε αυτούς. Μία τέτοια γλώσσα είναι η νοηματική γλώσσα. Είναι προσβάσιμη διότι ταιριάζει με την οπτική φύση των Κωφών ατόμων και αποτελεσματική διότι είναι δομημένη με τέτοιο τρόπο ώστε να αξιοποιεί την οπτική λειτουργία του εγκεφάλου. Η νοηματικές γλώσσες είναι οι μόνες γλώσσες με τις οποίες οι Κωφοί μπορούν να επικοινωνήσουν φυσικά, αβίαστα, εύκολα, αμφίδρομα και αποτελεσματικά. Στην Ελλάδα, οι Έλληνες Κωφοί χρησιμοποιούν την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (Ε.Ν.Γ.), η οποία αποτελεί την φυσική γλώσσα τους, καθώς αυτή χρησιμοποιείται όχι μόνο από την πλειονότητα τους, αλλά και από τα ακούοντα παιδιά αυτών, καθώς και από επαγγελματίες και ειδικούς που ασχολούνται με τον χώρο των Κωφών. Τα ακούοντα παιδιά Κωφών γονέων, γνωστά στην διεθνή βιβλιογραφία ως Children Of Deaf Adults (C.O.D.A), θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως δίγλωσσα. Επίσης, θεωρούνται και οι πρώτοι διερμηνείς της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας καθώς αυτός είναι ο ρόλος τους από πολύ μικρή ηλικία. Σύμφωνα με το Σωματείο Διερμηνέων Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (Σ.Δ.Ε.Ν.Γ.) ο ρόλος του διερμηνέα Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας είναι να καλύψει το επικοινωνιακό κενό μεταξύ ανθρώπων με διαφορετική γλώσσα. Πιο συγκεκριμένα, είναι ο σύνδεσμος που θα βοηθήσει και τις δύο πλευρές να επικοινωνήσουν στη φυσική τους γλώσσα. Είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για την ένταξη των Κωφών στη κοινωνία των ακουόντων. Οι Κωφοί επειδή ζουν στην ευρύτερη κοινωνία όπου κυρίαρχη γλώσσα είναι η Ελληνική, την μαθαίνουν ως ένα βαθμό, ανάλογα με το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Παρόλη την έρευνα και πρόοδο που γίνεται σχετικά με την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, παρατηρείται μία σχετική προκατάληψη τόσο για τους Κωφούς όσο και για τη γλώσσα τους. Σε πολλούς από τους ακούοντες (εκπαιδευτικοί, υπάλληλοι σε δημόσιες υπηρεσίες κ.α.) παρατηρείται ελλιπής ή καθόλου γνώση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας με αποτέλεσμα οι συναλλαγές μεταξύ αυτών και των Κωφών να χαρακτηρίζεται έως και προβληματική. Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει επιφέρει σημαντικά οφέλη σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας. Ένας από αυτούς είναι η επικοινωνία μεταξύ Κωφών και ακουόντων. Παγκοσμίως έχουν αναπτυχθεί εργαλεία για την καλύτερη ενημέρωση, εκπαίδευση, επικοινωνία των Κωφών, τα περισσότερα από τα οποία ωστόσο είτε έμειναν σε ερευνητικό επίπεδο είτε σε πολύ πρώιμο στάδιο και δεν εξελίχθηκαν περαιτέρω, είτε δεν εφαρμόστηκαν ποτέ. Η παρούσα διπλωματική εργασία επιχειρεί την κατασκευή ενός λογισμικού που θα επιτρέπει την γεφύρωση του χάσματος στην επικοινωνία μεταξύ ατόμων με μερική/ολική κώφωση και ατόμων με τυπική ακοή. Στο παρόν εργαλείο θα επιχειρηθεί να καλυφθούν οι επικοινωνιακές ανάγκες των φοιτητών με προβλήματα ακοής με τις γραμματείες των σχολών τους. Θα περιλαμβάνει ένα μέρος του λεξιλογίου που χρησιμοποιείται κατά τη συνδιαλλαγή των φοιτητών με τις γραμματείες. Η επικοινωνία θα επιτυγχάνεται με την εισαγωγή κειμένου ή/και φωνητικής εντολής και θα βγάζει ως έξοδο Ελληνική Νοηματική Γλώσσα με τη χρήση βίντεο. Το παρόν εργαλείο θα εστιάσει τόσο στη σύνταξη της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας, καθώς διαφέρει από αυτή της Ελληνικής γλώσσας, όσο και στην αποτύπωση των εκφράσεων προσώπου στα βίντεο, καθώς αυτές αποτελούν ότι και η επιτόνιση της ομιλούμενης γλώσσας.
Λέξεις Κλειδιά: Ελληνική Νοηματική Γλώσσα
Λογισμικό αυτόματης μετάφρασης
Πληροφορίες: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2017.
Δικαιώματα: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Εμφανίζεται στις Συλλογές:ΠΜΣ Eπιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση Ενηλίκων, Ειδική Αγωγή (Πρώην ΠΜΣ Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή) (Μ)

Αρχεία σε αυτό το Τεκμήριο:
Αρχείο Περιγραφή ΜέγεθοςΜορφότυπος 
MartzosTheodorosMsc2017.pdf3.3 MBAdobe PDFΠροβολή/Ανοιγμα


Αυτό το τεκμήριο προστατεύεται από Αδεια Creative Commons Creative Commons