Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/20377
Author: Χατζημπαλάση, Αικατερίνη
Title: Ανάπτυξη λεξιλογίου σε μαθητές με μέτρια νοητική αναπηρία: μια διερευνητική μελέτη των στρατηγικών αυτορρύθμισης
Date Issued: 2017
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση
Supervisor: Καρτασίδου, Λευκοθέα
Abstract: Σκοπός αυτής της ερευνητικής εργασίας είναι η διερεύνηση των στρατηγικών αυτορρύθμισης όπως αυτές εφαρμόζονται σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης, με στόχο την ανάπτυξη του λεξιλογίου σε μαθητές με μέτρια νοητική αναπηρία. Οι μαθητές με νοητική αναπηρία αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες στο γλωσσικό τομέα. Η επικοινωνία τους μέσω του προφορικού λόγου παρουσιάζει ιδιαίτερα προβλήματα και έχει επιπτώσεις στην κατανόηση και την χρήση της γλώσσας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παρεμποδίζεται ταυτόχρονα η ανάπτυξη του γνωστικού και κοινωνικού τομέα (Πολυχρονοπούλου, 2010). Η ανάπτυξη του λεξιλογίου θα βοηθούσε την βελτίωση του προφορικού λόγου και της επικοινωνίας στο σύνολό της. Η βελτίωση του λεξιλογίου τονίζεται και στο αναλυτικό πρόγραμμα όπου τίθονται υψηλοί λεξιλογικοί στόχοι για τους μαθητές με αναπηρία (ΥΠΕΠΘ, 2004). Η συγκεκριμένη έρευνα επιχείρησε να αναπτύξει το λεξιλόγιο των μαθητών με νοητική αναπηρία χρησιμοποιώντας στρατηγικές αυτορρύθμισης του μαθητή. Ο αυτορρυθμιζόμενος μαθητής έχει την ικανότητα να ελέγχει και να ρυθμίζει την συμπεριφορά του σύμφωνα με το περιβάλλον και τις επιθυμίες του. Η ικανότητα αυτορρύθμισης καθιστά το μαθητή αυτόνομο και ανεξάρτητο. Η έννοια της αυτορρύθμισης περιλαμβάνει τρεις στρατηγικές, την αυτοπαρακολούθηση, την αυτοαξιολόγηση και την αυτοενίσχυση. Η ικανότητα αυτορρύθμισης και οι στρατηγικές της είναι σημαντικό και αναπόσπαστο κομμάτι της έννοιας του αυτοπροσδιορισμού. Τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρούμε ένα αυξανόμενο ερευνητικό ενδιαφέρον, για την έννοια αυτή. Το αυτοπροσδιοριζόμενο άτομο λειτουργεί ως πρωταρχικός προκαλών παράγοντας στη ζωή του. Στα πλαίσια της έρευνας αυτής, σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε ένα πρόγραμμα παρέμβασης με σκοπό την αναπτυξη του λεξιλογίου. Πριν και μετά την εφαρμογή του προγράμματος έγινε αξιολόγηση με το εργαλείο γλωσσικής επάρκειας Λ-α-Τ-ω. Κύριο εργαλείο της παρέμβασης ήταν οι στρατηγικές αυτορρύθμισης. Δημιουργήθηκαν δύο ομάδες μαθητών με νοητική αναπηρία (η ομάδα παρέμβασης με χρήση των στρατηγικών αυτορρύθμισης και η ομάδα ελέγχου). Τα αποτελέσματα της σύγκρισής τους είναι ενθαρρυντικά για την εφαρμογή στρατηγικών αυτορρύθμισης.
Keywords: Αυτοπροσδιορισμός
Information: Διπλωματική Εργασία - Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, 2017
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ChatzimpalasiAikateriniMsc2017.pdf1.64 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons