Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/20357
Author: Δόσης, Γεώργιος
Title: Διερεύνηση της ανάπτυξης και αναγνώρισης σχημάτων πιστοποίησης πρόσωπων κατά ISO/IEC 17024: μια αξιολογική προσέγγιση
Date Issued: 2017
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή
Supervisor: Σταμπουλής, Μιλτιάδης
Abstract: Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση της ανάπτυξης και αναγνώρισης σχημάτων πιστοποίησης προσώπων σύμφωνα με το διεθνές πρότυπο ISO/IEC 17024 καθώς επίσης και η κριτική προσέγγιση του θεσμού, έτσι ώστε να αναδειχθούν οι δυνατότητες και οι αδυναμίες του. Το δείγμα της παρούσας έρευνας αποτέλεσαν δύο ομάδες. Στην πρώτη ομάδα επιλέχθηκαν άτομα από τον ακαδημαϊκό χώρο αλλά και από δημόσιους φορείς που σχετίζονται με το χώρο πιστοποίησης προσώπων και διαπίστευσης Φορέων Πιστοποίησης Προσώπων (ΦΠΠ) και πιο συγκεκριμένα από τον ΕΟΠΠΕΠ και το ΕΣΥΔ. Στη δεύτερη ομάδα επιλέχθηκαν άτομα που εργάζονται σε διαπιστευμένους Φορείς Πιστοποίησης Προσώπων κατά ISO 17024: 2012 και ήταν γνώστες του υπό διερεύνηση αντικειμένου. Ως εργαλείο για τη συλλογή των ερευνητικών δεδομένων χρησιμοποιήθηκε η ημιδομημένη συνέντευξη. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας τόσο μέσω της πιστοποίησης των επαγγελματικών προσόντων γενικότερα όσο και μέσω της πιστοποίησης που υλοποιείται από ΦΠΠ διαπιστευμένους κατά το πρότυπο ISO 17024, οι επαγγελματίες μπορούν να αποδείξουν τα επαγγελματικά τους προσόντα, την επάρκεια και την εμπειρία τους. Ακόμη, η πιστοποίηση μπορεί να αποτελέσει κριτήριο για την επιλογή προσωπικού ενώ δημιουργεί εμπιστοσύνη μεταξύ των συνεργατών αλλά και στους πελάτες για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Επίσης, η ίδια αποτελεί κίνητρο για τη συμμετοχή των ενηλίκων σε προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, ενώ μέσω αυτής διευκολύνεται η μεταφερσιμότητα των προσόντων σε διαφορετικά εργασιακά περιβάλλοντα εντός της ίδιας χώρας και η παρακολούθηση των πιστοποιημένων επαγγελματιών ανά κλάδο, σε περιπτώσεις όπου τηρούνται μητρώα των πιστοποιημένων προσώπων. Η διαπιστευμένη πιστοποίηση σύμφωνα με τα ευρήματα της παρούσας έρευνας μπορεί εκτός των παραπάνω να λειτουργήσει προς όφελος των επαγγελματιών, καθώς μέσω αυτής αποκτούν συγκριτικό πλεονέκτημα στην αγορά εργασίας, επιβεβαιώνουν σε τακτά χρονικά διαστήματα τα προσόντα τους ενώ μπορούν να εργαστούν και στο εξωτερικό. Ακόμη μέσω αυτής οι επιχειρήσεις αυξάνουν μεσομακροπρόθεσμα την παραγωγικότητά τους, ενώ οι ΦΠΠ αποκτούν κύρος και αποδεικνύουν ότι ακολουθούν διεθνείς προδιαγραφές για τη διασφάλιση της αμεροληψίας αναφορικά με τη συνολική διαδικασία της πιστοποίησης. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, στους κινδύνους της πιστοποίησης των επαγγελματικών προσόντων στην Ελλάδα μπορούν να συμπεριληφθούν το περίπλοκο θεσμικό και νομικό πλαίσιο, η ύπαρξη επικαλύψεων ρόλων και αρμοδιοτήτων, το κόστος, τα περιορισμένα Επαγγελματικά Περιγράμματα και η δημιουργία περιττών αγορών. Όσον αφορά τους παράγοντες που οδηγούν στην ανάπτυξη ενός σχήματος πιστοποίησης, αυτοί μπορεί να είναι η ζήτηση της αγοράς και τα αιτήματα ενδιαφερόμενων μερών, οι νομοθετικές απαιτήσεις και οι ανάγκες που δημιουργεί η εξέλιξη της τεχνολογίας Τέλος, από τους συμμετέχοντες προτάθηκαν για τη βελτίωση της πιστοποίησης των επαγγελματιών προσόντων στην Ελλάδα η ύπαρξη ενός ενιαίου συστήματος πιστοποίησης, ο εκσυγχρονισμός και ανανέωση των επαγγελματιών περιγραμμάτων και η κατανομή και βελτιστοποίηση του κόστους της πιστοποίησης. Αναφορικά με την πιστοποίηση που υλοποιείται με βάση τις απαιτήσεις του ISO 17024 προτάθηκε η ύπαρξη διαδικασιών αυτοβελτίωσης στη λειτουργία των ΦΠΠ, η εξασφάλιση δυνατότητας πρόσβασης στη διαδικασία της πιστοποίησης σε όλους τους ενδιαφερόμενους και η συμπερίληψη ψυχομετρικών διαδικασιών στην ανάπτυξη των σχημάτων πιστοποίησης.
Keywords: Πιστοποίηση προσώπων
Σχήματα πιστοποίησης
Πιστοποίηση προσόντων
ISO 17024
Αγορά εργασίας
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2017.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DosisGeorgiosMsc2017.pdf1.36 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons