Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/20224
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorΣτάμου, Λελούδαel
dc.contributor.authorΚουρκούλη, Ειρήνηel
dc.date.accessioned2017-04-25T10:35:08Z-
dc.date.available2017-04-25T10:35:08Z-
dc.date.issued2017el
dc.identifier.urihttp://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/20224-
dc.descriptionΔιπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2017.el
dc.description.abstractΗ μουσική διδασκαλία αντιμετωπίζεται συχνά ως ένα γνωστικό αντικείμενο προσανατολισμένο αποκλειστικά σε μουσικούς στόχους ενώ η διδασκαλία και η αξιολόγηση αφορούν στην καλλιέργεια και στον έλεγχο μουσικών συμπεριφορών και δεξιοτήτων. Δεδομένου ότι η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης θεωρείται σημαντικό εκπαιδευτικό αποτέλεσμα, σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει το αν οι μαθητές μπορούν να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης μέσα από το μάθημα της Μουσικής στο σχολείο. Η έρευνα επιχειρεί να απαντήσει στα εξής ερευνητικά ερωτήματα: α) Μπορούν οι μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες κριτικής σκέψης μέσα από το μάθημα της Μουσικής; β) Η χρήση του μουσικού βίντεο αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης; Επιπροσθέτως, η έρευνα εστιάζει στο να εντοπίσει σε πόσους και ποιους άξονες της κριτικής σκέψης οι μαθητές παρουσίασαν βελτίωση μετά από την εφαρμογή της παραπάνω διδακτικής παρέμβασης. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 45 μαθητές δύο τμημάτων Στ΄ τάξης 2 δημοτικών σχολείων στην πόλη της Βέροιας. Καθώς η παρακολούθηση μουσικών βίντεο αποτελεί μία αγαπημένη συνήθεια για πολλά παιδιά και εφήβους, σχεδιάστηκε μία διδακτική-μαθησιακή παρέμβαση διάρκειας 8 εβδομάδων στην οποία χρησιμοποιήθηκε το μουσικό βίντεο ως βασικό διδακτικό-μαθησιακό εργαλείο. Για τη συλλογή των δεδομένων έγινε χρήση ερωτηματολογίου και τήρηση ημερολογίου με σημειώσεις από την εκπαιδευτικό. Η στρατηγική της μελέτης περίπτωσης χρησιμοποιήθηκε επίσης για την ανάδυση δεδομένων που δεν θα μπορούσαν να αντληθούν με τα προαναφερθέντα ερευνητικά εργαλεία. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το μάθημα της Μουσικής αποτελεί ένα σημαντικό πεδίο στο πρόγραμμα σπουδών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής σκέψης ενώ το μουσικό βίντεο διαφάνηκε ότι προσφέρεται ως μέσο για το σκοπό αυτό. Παράλληλα, επιβεβαιώθηκε η διδαξιμότητα της κριτικής σκέψης μέσω του μαθήματος της μουσικής. Η συμβολή της συγκεκριμένης έρευνας στο πεδίο της Μουσικής Διδακτικής έγκειται στο ότι επιχειρεί να διερευνήσει την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης μέσω της μουσικής ακολουθώντας καινοτόμους τρόπους υλοποίησης όπως είναι η σύνδεσή της με το μουσικό βίντεο. Επιπλέον, μπορεί να αποτελέσει αρωγό ως προς την ενημέρωση των εκπαιδευτικών Μουσικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για τη χρήση του μουσικού βίντεο ως εργαλείο το οποίο θα βοηθούσε στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών.el
dc.description.abstractMusic teaching is often treated as a subject oriented exclusively to musical goals while teaching and assessment are related to the cultivation of musical behaviors and skills. Since the development of critical thinking is considered an important educational outcome, the purpose of this research is to investigate whether students can develop critical thinking skills through the course of Music in school. The research attempts to answer the following research questions: a) Can students develop critical thinking skills through the course of Music? b) Is the use of music videos a useful tool for the development of critical thinking? Furthermore, this research is focused on identifying on how many and which critical thinking axes students showed improvement after applying the above teaching intervention. The sample consisted of 45 sixth-grade students of two elementary schools in the city of Veroia in Greece. As watching music videos is a favorite pastime for many children and adolescents, a teaching-learning intervention lasting eight weeks was designed in which music video was used as a basic teaching-learning tool. Data was collected via questionnaire, and diary keeping of the teacher. The case study strategy was also used for the emergence of data that could not be drawn to the aforementioned research tools. According to the research results, the course of Music is an important part in the curriculum of primary education for developing critical thinking skills and the music video constitutes a means to this goal. At the same time, it confirmed that critical thinking is teachable through teaching music. The contribution of this research in the field of Music Teaching is that it attempts to explore the development of critical thinking of primary school students through music in pursuit of innovative ways of implementing such a connection with the music video. Moreover, it can be helpful in informing music teachers at the elementary education regarding the use of music videos as a tool for the development of the students’ critical thinking.en
dc.format.extent106el
dc.language.isoelen
dc.publisherΠανεπιστήμιο Μακεδονίαςel
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνέςen
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en
dc.subjectΈρευνα δράσηςel
dc.subjectΚριτική σκέψηel
dc.subjectΜουσικό βίντεοel
dc.subjectΠρωτοβάθμια εκπαίδευσηel
dc.titleΤο μουσικό βίντεο ως εργαλείο για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης στο μάθημα της μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.el
dc.typeElectronic Thesis or Dissertationen
dc.typeTexten
dc.contributor.departmentΠρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Μουσικές Τέχνεςel
Appears in Collections:ΠΜΣ Μουσικές Τέχνες (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KourkouliEiriniMsc2017.pdf867.1 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons