Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/20201
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorΚαρτασίδου, Λευκοθέαel
dc.contributor.authorΤσακουρίδου, Άνναel
dc.date.accessioned2017-04-20T09:39:45Z-
dc.date.available2017-04-20T09:39:45Z-
dc.date.issued2017el
dc.identifier.urihttp://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/20201-
dc.descriptionΔιπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2017.el
dc.descriptionΗ αυτορρύθμιση φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο στην εκπαιδευτική εξέλιξη – πορεία των μαθητών τόσο ακαδημαϊκά όσο και κοινωνικά ( Zimmerman, 2008). Γι’ αυτό το λόγο, τα τελευταία χρόνια αποτελεί θέμα προς επιστημονική μελέτη. Η αυτορρύθμιση δεν είναι ούτε μια νοητική διεργασία, ούτε μια ακαδημαϊκή δεξιότητα. Αντίθετα, η αυτορρύθμιση αναφέρεται σε μια αυτοελεγχόμενη διαδικασία, κατά την οποία ο μαθητής μετατρέπει τις νοητικές του δεξιότητες, μέσω συγκεκριμένων ασκήσεων, σε ακαδημαϊκές δεξιότητες (Zimmerman, 2008). Με αυτό τον τρόπο, ο μαθητής έχει ενεργό ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία και δεν είναι παθητικός δέκτης. Επίσης, σύμφωνα με τους Βandy και Moore, το 2010, η αυτορρύθμιση ορίζεται ως μια ασυνείδητη ή συνειδητή διεργασία που επηρεάζει την ικανότητα του ατόμου να ανταποκρίνεται σε διάφορες καταστάσεις (Bandy & Moore, 2010). Ακόμα, σύμφωνα με τους παραπάνω ερευνητές, θεωρείται πως υπάρχει η γνωστική αυτορρύθμιση (cognitive self – regulation), που αναφέρεται στις ικανότητες του ατόμου να ελέγχει και προσαρμόζει τη συμπεριφορά του, όπου χρειάζεται, και να αξιολογεί τις ικανότητες του (ό.π.). Επιπρόσθετα, υπάρχει η κοινωνικό – συναισθηματική αυτορρύθμιση, η οποία αναφέρεται στην ικανότητα του ατόμου να περιορίσει τα αρνητικά του συναισθήματα και να ελέγχει τα συναισθήματά του (θετικά ή αρνητικά), ανάλογα με τις καταστάσεις που έχει να αντιμετωπίσει (Boekaerts & Corno, 2005) Σε ό,τι αφορά το εκπαιδευτικό κομμάτι και συγκεκριμένα τη διδασκαλία των Μαθηματικών για την επίλυση των αριθμητικών προβλημάτων, φαίνεται πως η αυτορρύθμιση παίζει σημαντικό ρόλο στην επίδοση των μαθητών. Πιο αναλυτικά, οι μαθητές με υψηλή αυτορρύθμιση έχουν καλύτερη επίδοση (Sabourin, Mott, & Lester, 2012). Σύμφωνα με τους Tzohar – Rozen και Kramaski (2014), η αυτορρύθμιση ως μέσο διδασκαλίας αποτελείται από το γνωστικό (cognitive) κομμάτι, όπου εμπεριέχεται η έννοια της μεταγνώσης και από το συναισθηματικό (με κίνητρο) (motivational – emotional) κομμάτι, όπου εμπεριέχονται τα κίνητρα μάθησης, το περιβάλλον αλλά και τα συναισθήματα – σκέψεις του μαθητή που επηρεάζουν τον τρόπο μάθησής του και την επίδοσή του (Tzohar – Rozen & Kramaski, 2014). Η παρούσα ερευνητική εργασία αποτελείται από τέσσερα κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο, παρουσιάζεται μια βιβλιογραφική ανασκόπηση της Αυτορρυθμιζόμενης Μάθησης. Ακόμα, αναφέρονται και αναλύονται θεωρητικά οι στρατηγικές αυτορρύθμισης. Επίσης, παρουσιάζονται διάφορες έρευνες που πραγματοποιήθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν οι στρατηγικές αυτορρύθμισης, όπου στα αποτελέσματά τους διαφαίνεται η χρησιμότητα των στρατηγικών στην βελτίωση της ακαδημαϊκής επίδοσης των μαθητών τυπικής ανάπτυξης, αλλά και μαθητών με νοητική καθυστέρηση ή μαθητών με ήπιες εκπαιδευτικές ανάγκες. Στο δεύτερο κεφάλαιο, παρουσιάζεται η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε για την εκπόνηση της έρευνας. Επιπρόσθετα, σ’ αυτό το κεφάλαιο αναφέρονται το δείγμα, τα μέσα συλλογής των δεδομένων, η διαδικασία που ακολουθήθηκε για τη συλλογή τους και τέλος η στατιστική ανάλυση των δεδομένων που συλλέχθηκαν. Στο τρίτο κεφάλαιο, παρουσιάζονται τα ευρήματα της έρευνας και αναλύονται οι απαντήσεις των συμμετεχόντων. Επίσης, παρουσιάζονται πίνακες και γραφήματα με τα αποτελέσματα της έρευνας. Στο τέταρτο και τελευταίο κεφάλαιο, γίνεται μια επεξήγηση των αποτελεσμάτων που παρουσιάστηκαν στο προηγούμενο κεφάλαιο. Επιπρόσθετα, θα αναφερθούν οι περιορισμοί της παρούσας εργασίας και προτάσεις για μελλοντικές μελέτες που μπορούν να πραγματοποιηθούν (προοπτικές).el
dc.description.abstractΗ παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε με σκοπό να διερευνήσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών, πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης γενικής και ειδικής αγωγής, για τη σημαντικότητα των δεξιοτήτων αυτορρύθμισης στη διδασκαλία των Μαθηματικών, καθώς επίσης και ποιες από τις παραπάνω δεξιότητες χρησιμοποιούν οι ίδιοι κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Η αυτορρύθμιση τόσο των μαθητών όσο και των ενήλικων ατόμων, αποτελεί ένα θέμα προς διερεύνηση και μελέτη τα τελευταία χρόνια από την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα. Στην παρούσα διπλωματική εργασία, συμμετείχαν περίπου εξήντα (60) εκπαιδευτικοί, τόσο της γενικής, όσο και της ειδικής αγωγής, οι οποίοι κλήθηκαν να απαντήσουν σε ένα αυτοσχέδιο ερωτηματολόγιο για την αυτορρύθμιση. Μετά την ολοκλήρωση της έρευνας και της καταγραφής των αποτελέσματων, θα συζητηθούν τα αποτελέσματα. Πιο συγκεκριμένα, θα δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις απόψεις των ερωτηθέντων για τη σημαντικότητα των δεξιοτήτων αυτορρύθμισης κατά τη διδασκαλία των Μαθηματικών. Αξίζει να αναφερθεί, πως θα επισημανθεί οποιαδήποτε διαφορά ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς γενικής αγωγής και ειδικής αγωγής . Λέξεις – κλειδιά: δεξιότητες αυτορρύθμισης, Μαθηματικά, εκπαιδευτικοί γενικής αγωγής, εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγήςel
dc.format.extent76el
dc.language.isoelen
dc.publisherΠανεπιστήμιο Μακεδονίαςel
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνέςen
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/en
dc.subjectΣτρατηγικές αυτορρύθμισηςel
dc.subjectΔιδασκαλία Μαθηματικώνel
dc.titleΔεξιότητες και στρατηγικές αυτορρύθμισης στη διδασκαλία των Μαθηματικών: απόψεις εκπαιδευτικών ειδικής και γενικής αγωγήςel
dc.typeElectronic Thesis or Dissertationen
dc.typeTexten
dc.contributor.departmentΠρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάστασηel
Appears in Collections:ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TsakouridouAnnaMsc2017.pdf464.11 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons