Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/19990
Author: Βασιλοπούλου, Ευδοκία
Title: Αξιολόγηση προγραμμάτων παράλληλης στήριξης μαθητών λυκείου στο μάθημα της Φυσικής : μια οικοσυστημική προσέγγιση
Date Issued: 2017
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή
Supervisor: Αγαλιώτης, Ιωάννης
Abstract: Η παρούσα έρευνα είχε ως στόχο την ανάδειξη των παραγόντων που επηρεάζουν το ψυχοεκπαιδευτικό αποτέλεσμα Προγραμμάτων Παράλληλης Στήριξης (Π.Σ) στο μάθημα της Φυσικής, μαθητών Λυκείου με ΔΑΦ. Η ανάδειξη δεν περιορίζεται στην καταγραφή και τον τονισμό της σημασίας των παραγόντων, αλλά επεκτείνεται στην αλληλεπίδρασή τους και στη συνδυαστική διαμόρφωση εκ μέρους τους του Οικοσυστήματος στο οποίο λαμβάνει χώρα η μαθησιακή διαδικασία. Προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της έρευνας μελετήθηκαν 5 τάξεις (Παιδαγωγικο-διδακτικά Οικοσυστήματα ) Λυκείου στις οποίες μαθητές με ΔΑΦ δέχτηκαν Παράλληλη στήριξη κατά το σχολικό έτος 2015-2016. Η Οικοσυστημική αξιολόγηση των ψυχοεκπαιδευτικών αποτελεσμάτων της εν λόγω εκπαιδευτικής διαδικασίας έγινε με επίκεντρο τους μαθητές με ΔΑΦ, μελετώντας το περιβάλλον στο οποίο δρουν, το οποίο αποτελείται συνολικά από 89 συμμαθητές τους, 14 Εκπαιδευτικούς Φυσικών Επιστημών και 4 γονείς. Δημιουργήθηκαν 4 ερωτηματολόγια, που αξιολογούν τις στάσεις των παραπάνω πληθυσμών απέναντι στην αποτελεσματικότητα της Π.Σ. Οι 3 άξονες που αξιολογήθηκαν από τα ερωτηματολόγια ΕΜΟΠΣ, ΕΚΟΠΣ και ΕΓΟΠΣ είναι: α) Λειτουργία Σχολικού Περιβάλλοντος, β) Προσωπική Ανάπτυξη γ) Σχέσεις μεταξύ των παραγόντων, ενώ του ΕΠΟΠΣ είναι οι α) Λειτουργία Σχολικού Περιβάλλοντος, β) Προσωπική Ανάπτυξη γ) Σχέσεις μεταξύ των παραγόντων. Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν ότι το κάθε Οικοσύστημα διέπεται και λειτουργεί με ειδικούς και όχι γενικούς κανόνες, οι οποίοι πηγάζουν κυρίως από το ψυχοεκπαιδευτικό επίπεδο του εκάστοτε μαθητή με ΔΑΦ. Συνεπώς, παρατηρήθηκε ότι οι δυναμικές ισορροπίες που διαμορφώνονται τόσο μαθησιακά όσο και κοινωνικά σε καθένα από τα 5 Οικοσυστήματα είναι εντελώς διαφορετικές, έχοντας ως κοινό παρονομαστή μόνο τον έφηβο με ΔΑΦ. Ωστόσο, υπάρχουν σημεία στα οποία υπάρχει σύγκλιση των αποτελεσμάτων. Η πλειοψηφία των μαθητών με ΔΑΦ θεωρεί πως η Παράλληλη Στήριξη συμβάλλει ουσιαστικά στο γνωστικό-μαθησιακό αλλά όχι στο κοινωνικό αποτέλεσμα. Επιπλέον, καταγράφονται απόψεις για στιγματισμό τους μέσα από αυτή τη διαδικασία, ακόμα και περιστατικά bulling. Παράλληλα, ενώ οι μαθητές με ΔΑΦ θεωρούν ότι οι ισορροπίες της τάξης δεν διαταράσσονται από την ύπαρξη του καθηγητή της Παράλληλης Στήριξης μέσα στην αίθουσα, ως προς το μαθησιακό κέρδος δείχνουν μια αμφιθυμία, αφού θεωρούν ότι σε άλλο, χωριστό περιβάλλον και σε ατομική βάση μαζί με τον καθηγητή της Π.Σ μάλλον θα είχαν καλύτερα αποτελέσματα. Οι συμμαθητές, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς τους συγκλίνουν με αυτή τη θέση ως προς τα μαθησιακά οφέλη αλλά υποστηρίζουν ότι οι μαθητές με ΔΑΦ καλύπτουν μόνο ελαφρά τα κοινωνικά τους ελλείμματα μέσω της Παράλληλης Στήριξης. Επιπλέον, φάνηκε ότι επειδή οι εκπαιδευτικοί της Γενικής Εκπαίδευσης αισθάνονται ανέτοιμοι να υποστηρίξουν τους μαθητές με ΔΑΦ, αποφεύγουν να αλληλεπιδράσουν ουσιαστικά μαζί τους. Παρόλα αυτά, ισχυρίστηκαν ότι ακόμα και αν είχαν την κατάλληλη επιμόρφωση θα απέφευγαν να το επιχειρήσουν. Τέλος, αν και οι γονείς των υποστηριζόμενων μαθητών εκφράζουν την ικανοποίησή τους για την ύπαρξη Παράλληλης Στήριξης, προσθέτουν ότι θα επιθυμούσαν να συμμετέχουν ενεργά στη στοχοθεσία του Προγράμματος, χωρίς όμως να είναι πρόθυμοι να συμβάλλουν στην υλοποίησή του.
Keywords: Παράλληλη Στήριξη
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Φυσική
Οικοσυστημική Αξιολόγηση
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2017.
Rights: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Διεθνές
Appears in Collections:ΠΜΣ Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VasilopoulouEudokiaMsc2017.pdf2.04 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons