Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/19595
Author: | Κουτρούδη, Αναστασία |
Title: | Αξιολόγηση μαθησιακών αποτελεσμάτων με τη χρήση τραπεζών θεμάτων: η περίπτωση του μαθήματος «Ανάλυση και Σχεδιασμός Πληροφοριακών Συστημάτων» |
Date Issued: | 2016 |
Department: | Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στα Πληροφοριακά Συστήματα |
Supervisor: | Ταμπούρης, Ευθύμιος Ταραμπάνης, Κωνσταντίνος |
Abstract: | Τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να αναγνωρίζεται ευρύτατα ο σημαντικός ρόλος της αξιολόγησης στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η παρούσα διπλωματική εργασία στοχεύει στην αξιολόγηση της επίτευξης των μαθησιακών αποτελεσμάτων, μέσω της δημιουργίας μιας τράπεζας θεμάτων για το μάθημα «Ανάλυση και Σχεδιασμός Πληροφοριακών Συστημάτων» του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών στα Πληροφοριακά Συστήματα. Για την επίτευξη του στόχου η εργασία δομήθηκε σε τέσσερις φάσεις. Η πρώτη φάση περιλαμβάνει μια εκτενή βιβλιογραφική ανασκόπηση αναφορικά με την εκπαιδευτική αξιολόγηση. Παρατίθενται μελέτες σχετικές με τα μαθησιακά αποτελέσματα και την αξιολόγηση. Παρουσιάζονται τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των μεθόδων αξιολόγησης καθώς και της χρήσης των τραπεζών θεμάτων. Στη δεύτερη φάση, πραγματοποιείται σύγκριση πέντε εργαλείων διαχείρισης μαθησιακού αποτελέσματος και πέντε εργαλείων διαχείρισης τραπεζών θεμάτων. Η σύγκριση επικεντρώθηκε αποκλειστικά σε συστήματα που διατίθενται ελεύθερα (open source). Αξιολογώντας τα εργαλεία διαχείρισης διαγωνισμάτων με βάση ένα σύνολο 23 κριτηρίων, το Moodle κρίθηκε ως το καταλληλότερο εργαλείο για την κατασκευή της τράπεζας θεμάτων του μαθήματος. Στην τρίτη φάση, πραγματοποιείται αξιολόγηση 229 ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής που σχετίζονται με την Ανάπτυξη και το Σχεδιασμό Πληροφοριακών Συστημάτων και με τη γλώσσα μοντελοποίησης UML. Η αξιολόγηση κατέδειξε 234 παραβιάσεις των κατευθυντήριων γραμμών γραφής των ερωτήσεων, πως η πλειονότητα των ερωτήσεων είναι γραμμένες στα χαμηλά επίπεδα της ταξινομίας του Bloom καθώς και άνιση κατανομή των σωστών επιλογών ανάμεσα στις εναλλακτικές επιλογές. Στην τέταρτη φάση πραγματοποιήθηκε αναθεώρηση των μαθησιακών στόχων των διαλέξεων και δημιουργήθηκε η τράπεζα θεμάτων για το μάθημα «Ανάλυση και Σχεδιασμός Πληροφοριακών Συστημάτων». Η νέα τράπεζα θεμάτων αποτελείται από 165 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Οι ερωτήσεις οργανώθηκαν ανά διάλεξη του μαθήματος με βάση το μαθησιακό στόχο που εξυπηρετούν και το επίπεδο ταξινομίας του Bloom στο οποίο εμπίπτουν. Η τράπεζα θεμάτων εισάχθηκε στο επιλεγόμενο εργαλείο διαχείρισης διαγωνισμάτων δηλαδή στο Moodle του μαθήματος. Επίσης, στο τελευταίο αυτό στάδιο της εργασίας αξιολογούνται 10 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που δημιουργήθηκαν από τη συγγραφέα της διπλωματικής εργασίας και χρησιμοποιήθηκαν ως μέσο αξιολόγησης των μεταπτυχιακών φοιτητών το χειμερινό εξάμηνο 2015-2016 για το μάθημα «Ανάλυση και Σχεδιασμός Πληροφοριακών Συστημάτων» του Διατμηματικού Μεταπτυχιακού προγράμματος Σπουδών στα Πληροφοριακά Συστήματα. Η αξιολόγηση των ερωτήσεων επιτυγχάνεται με τον υπολογισμό του βαθμού δυσκολίας των ερωτήσεων, του βαθμού διακριτότητας των ερωτήσεων και την ύπαρξη παραπλανητικών απαντήσεων. |
Keywords: | Μαθησιακό αποτέλεσμα Τράπεζα θεμάτων Αξιολόγηση μαθησιακού αποτελέσματος Εργαλεία διαχείρισης τραπεζών θεμάτων Εργαλεία διαχείρισης μαθησιακού αποτελέσματος |
Information: | Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2016. |
Appears in Collections: | ΔΠΜΣ Πληροφοριακά Συστήματα (M) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
KoutroudiAnastasiaMsc2016.pdf | 2.09 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License