Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/19432
Author: Πεχλιβάνη, Χρύσα
Title: Ενσυναισθητική ικανότητα και αυτιστικά χαρακτηριστικά σε νεαρούς ενήλικες.
Date Issued: 2016
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή
Supervisor: Σίμος, Γρηγόρης
Abstract: Η ενσυναίσθηση, η ικανότητα μας να ταυτισθούμε με τον άλλο και να κατανοήσουμε την κατάσταση του ή τα συναισθήματα του, αποτελεί συγκεκριμένη ανθρώπινη δεξιότητα και παραλλάσει από άνθρωπο σε άνθρωπο, κινούμενη σε ένα συνεχές, ανάμεσα στην ακραία ενσυναίσθηση και στην απουσία ενσυναίσθησης. Οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΦΑ) αποτελούν ένα παράδειγμα μιας κατά κανόνα ελλειμματικής ενσυναίσθησης. Χαμηλή ενσυναίσθηση, για παράδειγμα, μπορεί να προβλέψει την ύπαρξη αυτιστικών χαρακτηριστικών. Καθώς τόσο τα αυτιστικά, όσο και τα ενσυναισθητικά χαρακτηριστικά κινούνται κατά μήκος μιας διάστασης (ακραία παρόντα/ ακραία απόντα), σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η αξιολόγηση της σχέσης αυτών των δυο παραμέτρων σε ένα κοινοτικό δείγμα. Τα ερωτηματολόγια Autism Spectrum Quotient (AQ) και Empathy Quotient (EQ) συμπλήρωσε ένα μη κλινικό δείγμα νεαρών ενηλίκων (Ν=320), μέσης ηλικίας 27,5 ετών, κατά 65% γυναίκες. Οι άνδρες παρουσίασαν σημαντικά υψηλότερες τιμές στα αυτιστικά χαρακτηριστικά, αλλά και σημαντικά χαμηλότερες τιμές στα ενσυναισθητικά χαρακτηριστικά από ότι οι γυναίκες. Τόσο το AQ όσο και το EQ δεν συσχετίσθηκαν σημαντικά με την ηλικία. Ωστόσο, υπήρξε μία μέτρια αρνητική, στατιστικά σημαντική σχέση μεταξύ των AQ και EQ - περισσότερα αυτιστικά χαρακτηριστικά σήμαιναν χαμηλότερη ενσυναίσθηση και αντίστροφα. Η ενσυναίσθηση συσχετίσθηκε επίσης σημαντικά αρνητικά με όλες τις υποκλίμακες του AQ (‘κοινωνική δεξιότητα’, ‘αλλαγή εστιασμένης προσοχής’, ‘επικοινωνία’, ‘φαντασία’), πλην της υποκλίμακας ‘ενασχόληση με τις λεπτομέρειες’. Τα παρόντα ευρήματα υποστηρίζουν πως, καθώς η ενσυναίσθηση αποτελεί ένα σημαντικό μέρος της τυπικής κοινωνικής λειτουργικότητας, τα ελλείμματα στην ενσυναισθητική ικανότητα προσιδιάζουν στα χαρακτηριστικά μιας αυτιστικού τύπου κατανόησης του εαυτού και του κόσμου, συμπέρασμα χρήσιμο για την κατανόηση των διαπροσωπικών σχέσεων και της ελλειμματικής ενσυναίσθησης που εμφανίζουν τα άτομα με ΔΦΑ.
Empathy is the capacity to adopt the perspective of another person and to understand or feel what another being is experiencing. Empathy is a core concept for successful human interaction with varying levels, ranging from well-balanced empathy to no apparent empathic ability. Autism Spectrum Disorder (ASD) is associated with atypical empathic processing. Low empathy, for instance, can predict the existence of autistic characteristics. As both autistic traits and empathy are thought to exist on a continuum, the aim of the present study was to examine their association in a community sample. A total of N= 320 participants (mean age: 27.5, 65% females), completed the Autism Spectrum Quotient (AQ) and the Empathy Quotient (EQ). Males scored significantly higher than females on the AQ and significantly lower on the EQ. There were no correlation between the age of participants and AQ and EQ scores. However, the AQ had a moderate negative correlation with EQ – more autistic traits indicate empathy deficits and vice versa. Moreover, empathy had a negative correlation with all the subscales of AQ (‘social skill’, ‘attention switching’, communication’, ‘imagination’) except for the subscale ‘attention to detail’. As empathy is regarded an essential prerequisite for successful social functioning, our data suggest a strong link between empathy deficits and an autistic like understanding of self and others. These findings are useful for a better understanding of interpersonal relationships and the empathy deficits in people with ASD.
Keywords: Ευρύς Αυτιστικός Φαινότυπος
Ενσυναίσθηση
Γενικός πληθυσμός
Διαφορά φύλων
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2016.
Rights: An error occurred on the license name.
Appears in Collections:ΠΜΣ Eπιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση Ενηλίκων, Ειδική Αγωγή (Πρώην ΠΜΣ Δια Βίου Μάθηση και Ειδική Αγωγή) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PechlivaniChrysaMsc2016.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.