Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/19404
Author: Τσουρέλα, Μαρία
Title: Η επίδραση των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών στην επιστήμη των υπηρεσιών. Η στάση των καταναλωτών απέναντι στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες πολιτισμού, τουρισμού, ενημέρωσης και ψυχαγωγίας.
Alternative Titles: The impact of information and communication technologies in service science. Consumers’ attitude towards culture, tourism, information, entertainment and communication e-services.
Date Issued: 2016
Department: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής (ΕΠ)
Supervisor: Ρουμελιώτης, Εμμανουήλ
Abstract: Η διαδικασία αποδοχής της τεχνολογίας από τους καταναλωτές, ερευνάται μέσα στα πλαίσια της επιστήμης των πληροφοριακών συστημάτων τα τελευταία 25 χρόνια και σχετίζεται με τις ατομικές αποφάσεις αποδοχής και υιοθέτησης των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών. Ως συνέπεια, υπάρχει μια εκτενής βιβλιογραφία που επικεντρώνεται στην αποδοχή τεχνολογικών συστημάτων και διάφορα μοντέλα και θεωρίες που εξηγούν την απόφαση ενός ατόμου να χρησιμοποιήσει τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών. Αυτές οι μελέτες, συνεχώς αποδεικνύουν την ύπαρξη σχέσεων ανάμεσα στις αντιλήψεις, τις στάσεις, τις προθέσεις συμπεριφοράς και τις συμπεριφορές χρήσης, που τυπικά βασίζονται στην αρχική απόφαση χρήσης ή απόρριψης μιας τεχνολογίας (Venkatesh et al., 2003). Μέχρι σήμερα, υπάρχει μεγάλος όγκος ερευνητικών άρθρων που μελετούν τους παράγοντες αποδοχής και υιοθέτησης τεχνολογικά βασιζόμενων υπηρεσιών και έχουν αναγνωριστεί διάφοροι παράγοντες πρόβλεψης υιοθέτησης αλλά και απόρριψης αυτών από τους καταναλωτές. Παρόλα αυτά, υπάρχει έλλειψη στις μελέτες σχετικά με τους παράγοντες που επηρεάζουν την αποδοχή και υιοθέτηση τεχνολογικά βασιζόμενων υπηρεσιών μέσα στην ελληνική κουλτούρα, όπως επίσης και σχετικά με τους διαφορετικούς βαθμούς επηρεασμού αυτών των παραγόντων στις διαφορετικές βιομηχανίες προσφοράς τεχνολογικά βασιζόμενων υπηρεσιών. Η παρούσα διατριβή εξετάζει τα δύο παραπάνω ζητήματα, αρχικά υιοθετώντας και προσαρμόζοντας θεμελιώδη μοντέλα τεχνολογικής αποδοχής σε Έλληνες καταναλωτές, στη συνέχεια συγκρίνοντας τέσσερεις διαφορετικές βιομηχανίες παροχής τεχνολογικά βασιζόμενων υπηρεσιών και τέλος προτείνοντας ένα νέο μοντέλο τεχνολογικής αποδοχής. Αρχικά, γίνεται μία εκτενής βιβλιογραφική επισκόπηση στα υπάρχοντα μοντέλα τεχνολογικής αποδοχής και δίνονται τα απαραίτητα στοιχεία για την κατανόηση των δομικών στοιχείων του κάθε μοντέλου. Στη συνέχεια σχεδιάζονται και υλοποιούνται πέντε ποσοτικές και μία ποιοτική έρευνα, για να απαντηθούν τα ερευνητικά ερωτήματα. Η παρούσα διατριβή προσφέρει σταδιακή γνώση στη βιβλιογραφία της αποδοχής και υιοθέτησης τεχνολογικά βασιζόμενων υπηρεσιών, απαντώντας ερωτήματα θεωρητικής και πρακτικής σημασίας για τον εντοπισμό και τη μέτρηση των παραγόντων που επηρεάζουν την αποδοχή και υιοθέτηση αυτών μέσα στην ελληνική κουλτούρα, ενώ παράλληλα επισημαίνονται κενά στην έρευνα, με σκοπό την μελλοντική τους αξιοποίηση και διερεύνηση.
The high level of investigative activity during the last 25 years into information systems and information technology acceptance and diffusion, is related to individual consumer decisions of information and communication technologies acceptance and adoption. As a consequence, previous research activity was analyzed along a number of dimensions including units of analysis, research paradigms, methodologies and methods, theories and theoretical constructs and technologies/contexts that explain ones decision to use information and communication technologies. In the literature of information systems, the relationship among beliefs, attitude, intention to use and usage behavior, which are typically based in the initial decision to use or reject a technology, is being evidenced (Venkatesh et al., 2003). To date, the high level of investigated activity that studies acceptance and adoption factors of technology based services has provided many adoption, as well as rejection, predictors of them by consumers. However, there is lacking investigative activity concerning the factors that affect technology based services acceptance and adoption within the Greek culture, as well as the different influence degrees of them to the various e-service industries. The present research investigates these two issues primarily by replicating and adjusting fundamental models of technology acceptance to Greek consumers and then by comparing four different e-service industries. At the end, a new technology acceptance and adoption model is being proposed. The thesis starts with an extensive literature review to the existing technology acceptance models, by providing the necessary information for understanding the structural factors of each one. Then, five quantitative and one qualitative field researches are designed and implemented, in order to answers the research questions. The present thesis offers gradual knowledge to the literature of e-services acceptance and adoption, by answering questions of both theoretical and practical importance, for the identification and measurement of the factors that affect acceptance and adoption of them within the Greek culture, while highlighting the future promising utilization of the research results.
Keywords: Ηλεκτρονικές υπηρεσίες
Αποδοχή και υιοθέτηση τεχνολογίας
Τεχνολογική ετοιμότητα καταναλωτών
Καταναλωτική συμπεριφορά
Μοντέλο αποδοχής τεχνολογικά βασιζόμενων υπηρεσιών
Electronic services
Technology acceptance and adoption models
Consumers’ technology readiness
Consumer behavior
Technology based services acceptance model
Information: Η βιβλιοθήκη διαθέτει αντίτυπο της διατριβής σε έντυπη μορφή.
Διατριβή (Διδακτορική)--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2016.
Περιλαμβάνει βιβλιογραφικές αναφορές (σ. 132-157).
012/2016
Appears in Collections:Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής (Δ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TsourelaMariaPhd2016_license.pdf160.81 kBAdobe PDFView/Open
TsourelaMaria_Phd2016.pdf1.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.