Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/18752
Author: Πατρώνας, Γεώργιος
Title: Παιδαγωγική-διδακτική βυζαντινής μουσικής.
Alternative Titles: Education-teaching of Byzantine music.
Date Issued: 2014
Department: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης (ΜΕΤ)
Supervisor: Αλυγιζάκης, Αντώνιος
Abstract: Η παιδαγωγική – διδακτική της βυζαντινής μουσικής, παρά την ενδιαφέρουσα ερμηνευτική προσέγγισή της, δεν έχει οργανωθεί μέχρι σήμερα σε ένα πλήρες εκπαιδευτικό σύστημα. Η έλλειψη αυτή οδήγησε στη σύνταξη της ανά χείρας εργασίας, η οποία στηρίζεται σε συγκεκριμένα επιστημονικά δεδομένα. Κατ’ αρχήν ερευνώνται και αξιολογούνται οι πρώτες παρατηρήσεις που έχουμε στη διάθεσή μας για τη μουσική αγωγή. Πρόκειται, πιο συγκεκριμένα, για τα κείμενα των Ελλήνων εκκλησιαστικών συγγραφέων της Ανατολικής Χριστιανικής Εκκλησίας, καθώς και για τα θεωρητικά εγχειρίδια της βυζαντινής περιόδου. Η επισήμανση των παραπάνω στοιχείων επέχει εισαγωγική θέση στην εργασία μας. Ο κύριος κορμός της διατριβής αυτής στρέφεται σε μια πρώτη σύγχρονη εφαρμογή ενός πιλοτικού Εκπαιδευτικού Προγράμματος του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων της κατηγορίας των επιχειρησιακών προγραμμάτων ΕΠΕΑΕΚ. Οι ερευνητικές και εκπαιδευτικές εφαρμογές του Προγράμματος σχετικά με την παιδαγωγική – διδακτική της βυζαντινής μουσικής αποτέλεσαν την προϋπόθεση αξιοποίησης της συγκεκριμένης αυτής εμπειρίας για την κατάστρωση ενός σχεδιασμού ψηφιοποίησης και τη δημιουργία μιας βάσης δεδομένων. Οι ενέργειες και τα αποτελέσματα του προγράμματος σε συνδυασμό με τις υποδομές σύγχρονων τεχνολογικών μέσων για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ΕΠΕΑΕΚ, στο οποίο δίδαξαν διακεκριμένοι καθηγητές, ολοκλήρωσαν τη «δράση» της ψηφιοποίησης μεγάλου όγκου εκπαιδευτικών προγραμμάτων και μαθημάτων του ΕΠΕΑΕΚ. Η δημιουργία βάσης δεδομένων των ψηφιοποιήσεων και της διαχείρισης του υλικού, η ανάλυσή τους με την εξαγωγή ερωτημάτων και τέλος η δημιουργία διαγραμμάτων αποτελούν το επιστέγασμα της αξιολόγησης του προγράμματος ΕΠΕΑΕΚ. Όλες αυτές οι ψηφιακές εφαρμογές συντείνουν στη σύγχρονη πλέον επένδυση αξιοποίησης ενός εκπαιδευτικού προγράμματος, που θέτει τις βάσεις για τη σύγχρονη προοπτική της παιδαγωγικής – διδακτικής της βυζαντινής μουσικής και που παρουσιάζεται και προβάλλεται στο ευρύτερο κοινό σε ψηφιακή μορφή από την παρούσα εργασία. Τέλος ο σχολιασμός, οι προβληματισμοί, οι διαπιστώσεις, τα συμπεράσματα και τα ερωτήματα που εγείρονται για το πρόγραμμα διδασκαλίας και τους διδάξαντες καθηγητές αφορούν αφενός μεν στην προσωπικότητα και αφετέρου στο γνωστικό αντικείμενό τους. Οι τακτικοί καθηγητές: Δ. Σουρλατζής, Χ. Ταλιαδώρος, Λ.Αστέρης, Α. Αλυγιζάκης, ανέπτυξαν βασικές και ολοκληρωμένες θεματικές και αποτέλεσαν τον πυρήνα του προγράμματος ΕΠΕΑΕΚ με τις εξαιρετικά ενδιαφέρουσες θεωρητικο-ιστορικές αναλύσεις κυρίως όμως με τις μνημειώδεις και εκτεταμένες ψαλμικές ερμηνείες τους. Η διδασκαλία και ο τρόπος οργάνωσης του κάθε μαθήματος των βασικών πέντε καθηγητών τεκμηριώνει τη διαφορετικότητά τους στις περιοχές – Σχολές από τις οποίες προέρχονται από τις προσωπικές εμπειρίες και τις διδακτικές εκτιμήσεις του καθενός. Παρατηρείται ότι ο σκοπός του προγράμματος ΕΠΕΑΕΚ ήταν να διευρυνθεί το μουσικό ρεπερτόριο στις σύγχρονες σχολές και ωδεία, το οποίο είναι περιορισμένο μέχρι και σήμερα, από το συνηθισμένο ρεπερτόριο που διδάσκεται.
The education (pedagogical) - teaching process for Byzantine music, though extremely important in its hermeneutical approach, has not been organized in a complete educational system, to this very day. The lack of such a system has led to the composition of this dissertation, which is based upon certain definite scientific data. First of all, the first motives and observations that we have available on musical education are being investigated and evaluated. To be exact, it concerns the most important texts written by the Christian Greek Orthodox Church Authors, as well as the theoretical textbooks of the Byzantine era. Naturally, the indication of the aforementioned elements is only introductory. The main body of this dissertation is referring to a primary modern application of an experimental Educational Programme of the Ministry of Education and Religious Affairs in the category of the Operational Programmes for Education and Initial Vocational Training (OPEIVT). Its applications, in research, in education, and its references to the education (pedagogical) -teaching of the Byzantine music, constitute the presupposition to evaluate this particular experience and the drawing up of a digitization and database plan. The actions and results of the Programme in combination with structures and modern technological means for the Educational Programme OPEIVT, in which distinguished professors have taught, have completed the digitization of a great volume of Educational Programmes and lessons of the OPEIVT. The creation of a digitized database and the administration of the material, as well as their analysis with the drawing out of questions, and finally, the creation of diagrams, constitute the completion of the evaluation of the OPEIVT. All these digital applications contribute to the now modern investment of the utilization of an Educational Programme, setting the foundations for a modern perspective of paedagogical-teaching of the Byzantine music, and that is being promoted digital through this dissertation. In conclusion, the comments, the speculations, the ascertainments, the questions and results that have been extracted concerning the teaching Programme and professors, mainly have to do with their personality and field of expertise. The tactical professors: D.Sourlatzis, Ch.Taliadoros, L.Asteris, A.Alygizakis, developed some basic and complete subjects and consisted of the core of the OPEIVT Programme with their exceptionally interesting theoretical-historical analysis, but mainly with their monumental and extended chanting performances. The teaching and way of organizing each lesson of the five professors validates their differentiation in the fields-Schools from which each one of them comes from, their personal experiences and teaching estimations. It can easily be observed, that the purpose of the OPEIVT Programme was to enhance the musical repertoire in the modern schools and conservatories, which remains limited up until this very day, by the usual repertoire being taught.
Keywords: Παιδαγωγική
Διδακτική
Βυζαντινή Μουσική
ΕΠΕΑΕΚ
Ψηφιοποίηση
Βάση δεδομένων
Access
Education
Pedagogical
Teaching process
Byzantine music
OPEIVT
Digitization
Database
Information: Η βιβλιοθήκη διαθέτει αντίτυπο της διατριβής σε έντυπη μορφή.
Διατριβή (Διδακτορική)--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2014.
Περιλαμβάνει βιβλιογραφικές αναφορές (σ. 128-141).
Rights: Το ηλεκτρονικό αντίτυπο του παραρτήματος της διατριβής δε θα αποδεσμευτεί λόγω μη ύπαρξης σχετικών αδειών. Η χρήση του παραρτήματος της διατριβής με τη μορφή βάσης δεδομένων είναι εφικτή μόνο από stand alone σταθμό εργασίας της Βιβλιοθήκης, μετά απο ενυπόγραφη αίτηση κάθε ενδιαφερόμενου και με προϋπόθεση για τη χρήση του την υποχρεωτική συμπλήρωση έντυπου ερωτηματολογίου.
Appears in Collections:Τμήμα Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης (Δ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PrintSupplement_license.pdf41.46 kBAdobe PDFView/Open
DatabaseSupplement_license.pdf42.18 kBAdobe PDFView/Open
Erotimatologio_extra.pdf547.39 kBAdobe PDFView/Open
PatronasGeorgios_license.pdf93.09 kBAdobe PDFView/Open
PatronasGeorgios_Phd2015.pdf6.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.