Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/17480
Συγγραφέας: Sklavakis, Dimitrios
Τίτλος: The “MATHESIS” Meta-authoring framework for intelligent tutoring systems in mathematics.
Αλλοι τίτλοι: Το μετα-συγγραφικό πλαίσιο "ΜΑΘΗΣΙΣ" για ευφυή συστήματα διδασκαλίας μαθηματικών.
Ημερομηνία Έκδοσης: 2015
Τμήμα: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής (ΕΠ)
Επόπτης Καθηγητής: Ρεφανίδης, Ιωάννης
Περίληψη: The effect of the knowledge acquisition bottleneck is still limiting the widespread use of knowledge-based systems (KBS), especially in the area of model-tracing tutors, as they demand the development of deep domain expertise, tutoring and student models. The MATHESIS meta-authoring framework for model-tracing tutors, presented in this thesis, aims at maximizing knowledge reuse. This is achieved through ontological representation of both the declarative and procedural knowledge of a model-tracing tutor (MTT), as well as of the declarative and procedural authoring knowledge of the process to develop a MTT. Declarative knowledge is represented in Ontology Web Language (OWL). Procedural knowledge is represented using the concepts of atomic and composite processes of OWL-S web services description ontology. The framework provides authoring tools, integrated into the Protégé OWL ontology editor, for the development and management of the MTTs ontological representation. It also provides meta-authoring tools for the ontological representation of the authoring expertise as a set of composite authoring processes and atomic authoring statements. The latter constitute a language, ONTOMATH, for building executable authoring models that, when executed by the tools, guide non-expert authors like domain experts to the creation of new model-tracing tutors. The framework, being in an experimental stage, was used for the development of a monomial multiplication and division tutor. However, the overall design and implementation aimed at constituting the framework as a proof-of-concept system that can be used for the meta-knowledge engineering of more complex model-tracing tutors.
Το φαινόμενο του στενωπού της απόκτησης γνώσης περιορίζει ακόμη την ευρεία χρήση συστημάτων βασισμένων στη γνώση, ειδικά στον τομέα των Φροντιστών Ανίχνευσης Μοντέλου, καθώς αυτοί απαιτούν την ανάπτυξη «βαθέων» μοντέλων εμπειρογνωμοσύνης στο γνωστικό πεδίο, στη διδακτική και στην αναπαράσταση της γνώσης του μαθητή. Το μετά-συγγραφικό πλαίσιο «ΜΑΘΗΣΙΣ» για φροντιστές ανίχνευσης μοντέλου, που παρουσιάζεται σε αυτή τη διατριβή, σκοπό έχει τη μεγιστοποίηση της επαναχρησιμοποίησης της γνώσης. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της οντολογικής αναπαράστασης τόσο της δηλωτικής και της διαδικασιακής γνώσης ενός Φροντιστή Ανίχνευσης Μοντέλου (ΦΑΜ), όσο και της δηλωτικής και της διαδικασιακής συγγραφικής γνώσης της διαδικασίας για την ανάπτυξη ενός ΦΑΜ. Η δηλωτική γνώση αναπαρίσταται μέσω της Διαδικτυακής Γλώσσας Οντολογιών – Ontology Web Language (OWL). H διαδικασιακή γνώση αναπαρίσταται με τη χρήση των εννοιών της ατομικής και σύνθετης διεργασίας της διαδικτυακής γλώσσας οντολογικής περιγραφής υπηρεσιών διαδικτύου OWL-S. Το πλαίσιο παρέχει συγγραφικά εργαλεία, ενσωματωμένα στο πρόγραμμα διαχείρισης οντολογιών OWL, Protégé, για την ανάπτυξη και διαχείριση της οντολογικής αναπαράστασης ενός ΦΑΜ. Επίσης, παρέχει μετά-συγγραφικά εργαλεία για την οντολογική αναπαράσταση της συγγραφικής εμπειρογνωμοσύνης με τη μορφή ενός συνόλου σύνθετων συγγραφικών διεργασιών και ατομικών συγγραφικών εντολών. Οι τελευταίες αποτελούν μία γλώσσα, την ONTOMATH, για την κατασκευή εκτελέσιμων συγγραφικών μοντέλων τα οποία, όταν εκτελούνται από τα εργαλεία, καθοδηγούν μη εξειδικευμένους συγγραφείς, όπως ειδικούς στο γνωστικό αντικείμενο, στη δημιουργία νέων φροντιστών ανίχνευσης μοντέλου. Το πλαίσιο, ευρισκόμενο σε πειραματική φάση, χρησιμοποιήθηκε για την ανάπτυξη ενός φροντιστή πολλαπλασιασμού και διαίρεσης μονωνύμων. Παρόλα αυτά, ο συνολικός σχεδιασμός και η ανάπτυξη του πλαισίου σκόπευαν στο να καταστήσουν το πλαίσιο ένα σύστημα-παράδειγμα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την μηχανική μετα-γνώσης πιο σύνθετων Φροντιστών Ανίχνευσης Μοντέλου.
Λέξεις Κλειδιά: Intelligent tutoring systems
Mathematics
Authoring systems
Ontologies
Ontological engineering
Ευφυή συστήματα διδασκαλίας
Μαθηματικά
Συγγραφικά συστήματα
Οντολογίες
Οντολογική μηχανική
Πληροφορίες: Η βιβλιοθήκη διαθέτει αντίτυπο της διατριβής σε έντυπη μορφή.
Διατριβή (Διδακτορική)--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2015.
Περιλαμβάνει βιβλιογραφικές αναφορές (σ. 180-184).
028/2015
Εμφανίζεται στις Συλλογές:Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής (Δ)

Αρχεία σε αυτό το Τεκμήριο:
Αρχείο Περιγραφή ΜέγεθοςΜορφότυπος 
SklavakisDimitrios_PhD2015.pdf3.66 MBAdobe PDFΠροβολή/Ανοιγμα
SklavakisDimitrios_license.pdf159.86 kBAdobe PDFΠροβολή/Ανοιγμα


Τα τεκμήρια στην ΨΗΦΙΔΑ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα, εκτός αν αναφέρεται κάτι διαφορετικό.