Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/17022
Author: Κατσιορίδου, Κυριακή
Title: Οι αισθητηριακές διαταραχές μαθητών με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ).
Date Issued: 2015
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής
Supervisor: Συριοπούλου, Χριστίνα
Abstract: Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν την ικανότητα να φιλτράρουν τις αισθητηριακές πληροφορίες που λαμβάνουν από το περιβάλλον και ν’ αντιδρούν με τον κατάλληλο τρόπο. Το ίδιο, όμως, δεν συμβαίνει κάποιες φορές στα άτομα με διαταραχή αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ) (Willis, 2009) . Μπορεί να παρουσιάζουν δυσκολία στο τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται και κατά συνέπεια αντιδρούν στα διάφορα αισθητηριακά ερεθίσματα. Σε αυτές τις περιπτώσεις γίνεται λόγος για διαταραχές αισθητηριακής επεξεργασίας. Οι αισθητηριακές διαταραχές αφορούν τομείς όπως στην ακουστική και οπτική λειτουργία, στη γεύση και την οσφρητική λειτουργία, στην απτική λειτουργία, στην κινητικότητα και στη θέση σώματος, στην πολυαισθητηριακή λειτουργία καθώς επίσης και στην λειτουργία του κοινωνικού/συναισθηματικού τομέα. Το ίδιο αισθητηριακό ερέθισμα για κάποια άτομα με ΔΑΦ μπορεί να είναι απολαυστικό ενώ για κάποια άλλα μπορεί να είναι μέχρι και επώδυνο. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, πολλές φορές, ν’ αντιδρούν απρόβλεπτα και με ανάρμοστο τρόπο (Faherty, 2003). Στόχος, λοιπόν, της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των αισθητηριακών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν παιδιά με διαταραχή αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ) κατά τη διάρκεια του σχολείου αλλά και στο σπίτι. Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκε εργαλείο βασισμένο στο Sensory Profile Test και στο DISCO. Συγκεντρώθηκαν 50 ερωτηματολόγια από γονείς και 50 ερωτηματολόγια από εκπαιδευτικούς, αφού για το ίδιο παιδί συμπλήρωσε ένα ερωτηματολόγιο ένας από τους δύο γονείς και ακριβώς το ίδιο ερωτηματολόγιο δόθηκε για συμπλήρωση και στον εκπαιδευτικό-θεραπευτή του παιδιού. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων των αισθητηριακών διαταραχών, τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας επιβεβαιώνουν την αντίστοιχη διεθνή βιβλιογραφία κατά την οποία τα παιδιά με ΔΑΦ φαίνεται να παρουσιάζουν δυσκολία στο να επεξεργαστούν πληροφορίες τις οποίες λαμβάνουν από το περιβάλλον. Ωστόσο, σε αρκετές περιπτώσεις παρατηρήθηκε μια αναντιστοιχία μεταξύ των απόψεων γονέων και εκπαιδευτικών.
Keywords: Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος
Αισθητηριακές διαταραχές
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2015.
Appears in Collections:ΠΜΣ Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής (M)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KatsioridouKyriakiMsc2015.pdf1.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.