Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/16646
Συγγραφέας: Κιρπουίκη, Ανατολή
Τίτλος: Σχέσεις μεταξύ της σημασιολογικής, μορφοσυντακτικής και αφηγηματικής ανάπτυξης του λόγου σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, τυπικής και μη τυπικής ανάπτυξης.
Ημερομηνία Έκδοσης: 2014
Τμήμα: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής
Επόπτης Καθηγητής: Οκαλίδου, Αρετή
Περίληψη: Η ανάπτυξη του λόγου κρίνεται πολύ σημαντική για τη γνωστική ανάπτυξη και τη μαθησιακή πορεία του ατόμου. Η αξιολόγηση του λόγου νηπίων παρέχει πλούτο πληροφοριών για την ανάπτυξη των γλωσσικών δεικτών και τη μελέτη του τρόπου με τον οποίο αυτοί συναναπτύσσονται. Το επίπεδο των δεικτών γλωσσικής ανάπτυξης που προκύπτει από πρώιμη αξιολόγηση του λόγου συνιστά δείκτη πρόβλεψης της μετέπειτα σχολικής επίδοσης. Η παρούσα εργασία αποτελεί προσπάθεια πρώιμης αξιολόγησης της σημασιολογικής, μορφοσυντακτικής και αφηγηματικής ανάπτυξης του λόγου και σκιαγράφησης των συσχετίσεων μεταξύ γλωσσικών δεικτών που αξιολογούν διαφορετικούς τομείς της γλώσσας σε νήπια τυπικής ανάπτυξης 3-6 ετών (Ν=68) και παιδιά με Σύνδρομο Down 3-10 ετών (Ν=12). Οι δείκτες γλωσσικής ανάπτυξης προέκυψαν από τη χορήγηση σταθμισμένων εργαλείων και τη λήψη δειγμάτων λόγου με άμεση αξιολόγηση. Σημαντικότερο εύρημα της μελέτης συνιστά η παρατήρηση ποιοτικών και ποσοτικών αποκλίσεων, όσον αφορά τις συσχετίσεις των δεικτών γλωσσικής ανάπτυξης στην ομάδα με Σύνδρομο Down. Τα δεδομένα αυτά παρέχουν ενδείξεις για την ύπαρξη απόκλισης παρά καθυστέρησης στη γλωσσική ανάπτυξη στο πλαίσιο του Συνδρόμου, καθώς φαίνεται οι γλωσσικοί δείκτες να συναναπτύσσονται με διαφορετικό τρόπο, να ακολουθούν δηλαδή διαφορετική αναπτυξιακή πορεία στις δύο ομάδες. Επίσης, από την αντιπαραβολή των επιδόσεων της ομάδας τυπικής ανάπτυξης στους γλωσσικούς δείκτες με τα πρότυπα τυπικής ανάπτυξης των εργαλείων που χορηγήθηκαν προέκυψε ότι σημαντικός αριθμός νηπίων σημείωσε επίδοση χαμηλότερη από τον Μ.Ο. σε κάποιον ή σε όλους τους δείκτες γλωσσικής ανάπτυξης. Το αποτέλεσμα αυτό ενισχύει το αίτημα ανιχνευτικού ελέγχου της γλωσσικής ανάπτυξης σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Λέξεις Κλειδιά: Γλωσσική ανάπτυξη
Σημασιολογία
Μορφοσύνταξη
Αφήγηση
Συσχετίσεις δεικτών γλωσσικής ανάπτυξης
Σύνδρομο Down
Παιδιά προσχολικής ηλικίας
Πληροφορίες: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη,2014.
Εμφανίζεται στις Συλλογές:ΠΜΣ Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής (M)

Αρχεία σε αυτό το Τεκμήριο:
Αρχείο Περιγραφή ΜέγεθοςΜορφότυπος 
KirpouikiAnatoliMsc2014.pdf1.29 MBAdobe PDFΠροβολή/Ανοιγμα


Τα τεκμήρια στην ΨΗΦΙΔΑ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα, εκτός αν αναφέρεται κάτι διαφορετικό.