Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/16286
Author: Λαζαρίδου, Ασημίνα
Lazaridou, Asimina
Title: Mindfulness and its applications in overall well-being and education.
Alternative Titles: Η ενσυνειδητότητα και οι εφαρμογές της στην ευεξία και την εκπαίδευση.
Date Issued: 2013
Department: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Τμήμα Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής (ΕΚΠ)
Supervisor: Καραβάκου, Βασιλική
Abstract: Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι να διερευνήσει τις εφαρμογές της «ενσυνειδητότι στα εκπαιδευτικά ιδρύματα και να επιδείξει ολιστικούς τρόπους προσέγγισης και κατανό της μάθησης. Οι στόχοι της διατριβής είναι να δείξει πως η «ενσυνειδητότητα» μπορεί να ένα ζωτικό εργαλείο για να βελτιωθεί η μάθηση και η ευεξία καθώς και να μειωθεί το στρε εκπαιδευτικά ιδρύματα. Η διατριβή χωρίζεται σε δύο μέρη: το θεωρητικό (μέρος Α) κ πρακτικό/ερευνητικό μέρος (μέρος Β). Στο πρώτο μέρος, παρουσιάζεται το θεωρητικό πλ γύρω από την ευεξία, την εκπαίδευση και το ρόλο της «ενσυνειδητότητας» ως αντίδοτου στρες καθώς και η κριτική της εκτίμηση. Στο δεύτερο μέρος, παρουσιάζονται και συζητο τρεις έρευνες που βασίζονται πάνω στο θεωρητικό πλαίσιο. Ο βασικός σκοπός του θεωρη• μέρους είναι να εκτιμήσει κριτικά την ιδέα και τα χαρακτηριστικά της «ενσυνειδητότητα της ευεξίας και να παρουσιάσει την «ενσυνειδητότητα» ως χαρακτηριστικό και ένα αντ στο άγχος εφαρμοσμένο στα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Στο σημείο αυτό παρουσιάζονται τα μοντέλα της ενσυνειδητότητας το διαλογιστικό (Kabat-Zinn) και το κοινωνικογνωστικό (Langer). Αρχικά, παρουσιάζονται πιθανές συνδέσεις της ενσυνειδητότας με τη νευροεπισ και το στρες. Έπειτα συζητείται η σύνδεση της έννοιας της ενσυνειδητότητας από φιλοσοφική σκοπιά και κυρίως τη φαινομενολογία και τη Χουσερλιανή σχολή. Στο τελε κεφάλαιο παρουσιάζονται πιθανές εφαρμογές της ενσυνειδητότητας στην εκπαίδευση καθώ συσχετισή της με την ευεξία και άγχος σε μαθητές και φοιτητές. Τα αποτελέσματα αυτή διατριβής δείχνουν ότι η «ενσυνειδητότητα» ως χαρακτηριστικό μπορεί να επηρεάσε επαγγελματική εξουθένωση και τα επίπεδα του άγχους στους φοιτητές. Τα αποτελέσ δείχνουν ότι α) ο ρόλος και η επίδραση της «ενσυνειδητότητας» ως χαρακτηριστικό συμπεριφοράς και β) η επίδραση της «ενσυνειδητότητας» στη μάθηση. Οι θετικές επιδρ της «ενσυνειδητότητας επιδεικνύουν μια ανάγκη για περαιτέρω έρευνα α) μέσω μακροχρόνιου προγράμματος «ενσυνειδητότητας» στα σχολεία και β) μέσω ενός συνδυα του διαλογιστικού μοντέλου (Kabat-Zinn) και κοινωνικού-γνωστικού μοντέλου ενσυνειδητότητας (Ellen Langer). Η παρούσα διατριβή βασίζεται κυρίως θεωρία της ενσυνειδητότηας της Ellen Langer που επιδεικνύει το πώς η επίγνωση ενσυνειδητότηταας μπορεί να διακόψει τους κύκλους της συνήθειας και να αφαιρέσε διάσταση της νοοτροπίας και να ανοίξει νέες επιλογές και πιθανότητες για δημιουρ επιλογές και θετικής εξέλιξης. Στην παρούσα διατριβή διερευνώ την καταλληλόλητο «ενσυνειδητότητας» ως εκπαιδευτικός σκοπός και παρουσιάζω τη σημασία της δημιουργία «ενσυνειδητότητας» ως χαρακτηριστικό της προσωπικότητας παρά ως μία προσω κατάσταση. Επιπλέον, η διατριβή προσπαθεί να παρουσιάσει την ενσυνειδητότητα ως ένι εργαλείο που επιφέρει ευεξία και μειώνει το άγχος στα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Σύμφωνα μ Ellen Langer (1989), για να αναπτύξουμε την «ενσυνειδητότητα» στην εκπαίδευση, θα π να αναγνωρίσουμε τις παρακάτω ποιότητες: να παρατηρούμε τις λεπτομέρειες, την έρευνα πιθανοτήτων και τις πολλαπλές επιλογές καθώς και τη κριτική των τωρινών δεδομένα διατριβή ανακεφαλαιώνει, ερευνώντας πως μπορεί να αναπτυχθεί το χαρακτηριστικό «ενσυνειδητότητας» μέσα σε σχολικές τάξεις. Αυτή η διατριβή περιέχει ένα θεωρητικό πλ συμπεριλαμβανομένου διάφορες έρευνες πάνω στις εφαρμογές της «ενσυνειδητότητας» εκπαίδευση όπου ερευνάται η «ενσυνειδητότητα» ως μία κατάσταση και ως χαρακτηριστικό. Η διατριβή χωρίζεται σε δύο μέρη: το μέρος Α παρουσιάζει το θεωρητικό υπόβαθρο «ενσυνειδητότητας» καθώς και ερευνά και συνδέει την ευεξία και το στρες με την φιλοσ της εκπαίδευσης. Πιο αναλυτικά, στο κεφάλαιο 1, παρουσιάζεται η ευεξία ως προϋπόθεσ αποτελεσματική μάθηση. Αυτή η αρχική συζήτηση συνθέτει ένα χρήσιμο υπόβαθρο στηρίζονται περαιτέρω συζητήσεις. Στο κεφάλαιο 2, ο ρόλος του άγχους αναπτύσσετα αναλγητικός παράγοντας στην ευεξία και μάθηση. Η ανάλυση δείχνει ότι το άγχος παίζει καταστρεπτικό παράγοντα στη διαδικασία της μάθησης και στην ευεξία των μαθη Επιπλέον, αυτό το κεφάλαιο δείχνει την αναγκαιότητα των εκπαιδευτών να κατανοήσουν καταστρεπτική επίδραση του άγχους στην υγεία των μαθητών, στην συμπεριφορά και μά καθώς και την σημασία αυτών των πλεονεκτημάτων στην δημιουργία μίας ήρεμης κατάστα Στο κεφάλαιο 3, η θεωρία και τεχνικές της «ενσυνειδητότητας» αναπτύσσονται ως θεραπεία άγχος. Επιπλέον, σε αυτό το μέρος, παρουσιάζονται πολλαπλές προσεγγίσεις και ορισμο ενσυνειδητότητας. Επίσης, παρουσιάζονται και συζητούνται τα δύο βασικά ρεύματα «ενσυνειδητότητας»: το κοινωνικο-γνωστικό και διαλογιστικό. Τέλος, στο κεφάλαι παρουσιάζεται μια συστηματική επισκόπηση σχετικά με την «ενσυνειδητότητα» εκπαιδευτικά ιδρύματα. Επιπλέον, παρουσιάζεται και συζητείται η πτυχή «ενσυνειδητότητας» ως χαρακτηριστικό όπως εφαρμόζεται στα εκπαιδευτικά πλαίσια. Σ μέρος, παρουσιάζονται τρεις έρευνες πάνω στην επίδραση της θεωρίας της «ενσυνειδητότη και εφαρμογή της στην εκπαίδευση. Η πρώτη έρευνα ερευνά την μάθηση και απόδοση σ φοιτητές Ιατρικής μετά από μία παρέμβαση με «ενσυνειδητότητα». Ερευνά κατά πόσο πρόγραμμα πέντε εβδομάδων βελτιώνει την απόδοση στις κλινικές δεξιότητες και συγκεκριστην υγιεινή. Η δεύτερη έρευνα δείχνει κατά πόσο στις τάξεις που διδάσκουν ενσυνεί καθηγητές, οι μαθητές αποδίδουν καλύτερα. Η τρίτη έρευνα διερευνά δύο διαφορετικά είδ «ενσυνειδητότητας» στους φοιτητές. Η πρώτη πειραματική ομάδα εξασκήθηκε σε ένα κλ( πρόγραμμα διαλογισμού ενώ η άλλη πειραματιή ομάδα εξασκήθηκε ακριβώς στην ίδια άσ με επιπλέον οδηγίες στην παρατήρηση της διαφορετικότητας (attention to variability αναζήτησης του νέου (novelty seeking). Η «ενσυνειδητότητα» φαίνεται να επιδρά στο ρ της καρδιάς σε αγχωμένους φοιτητές και να μειώνει το άγχος. Αυτή επίδραση στη φυσιολ του σώματατος επιδικνύει την επίδρασης της «ενσυνειδητότητας» στο άγχος και ανη< στους φοιτητές. Πετυχημένοι εκπαιδευτικοί είναι αυτοί που μπορούν να δημιουργήσου ομάδα μάθησης, στην οποία οι μαθητές βελτιώνονται ακαδημαϊκά, συναισθηματικά κοινωνικά και παράλληλα οι εκπαιδευτικοί αναπτύσσονται επαγγελματικά και προσωπικ μάθηση στο σχολείο είναι περίπλοκη κυρίως γιατί οι μαθητές και οι δάσκαλοι έ προσωπικές γνώσεις και ικανότητες που μεταφέρονται σε ένα διαδραστικό περιβάλλον «ενσυνειδητότητα» είναι ένας συνειδητός και σκόπιμος τρόπος, ώστε να επιτευχθεί πνευμο σωματική και ψυχολογική ευεξία στα εκπαιδευτικά πλαίσια. Σύμφωνα με τις σύγχρονες συνθήκες μάθησης και έκδηλης επιθετικότητας στα σχολε ενσυνειδητότητα μπορεί να είναι η λύση για τη δημιουργία ενός ισσοροποημένου εκπαιδευ πλαισίου γεματό ηρεμία, διαύγεια και συναισθηματική ρύθμιση. Αυτά αποτελούν τα βα συστατικά για μια εποικοδομητική διδασκαλία και μάθηση. Τα αποτελέσματα των ερε αυτής της διατριβής αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο για σύχρονες παρεμβάσεις που μπο να εφαρμοστούν σε οποιοδήποτε εκπαιδευτικό πλαίσιο χωρίς κόστος και μεγάλες αλλαγές σχολικού ή ακαδημαικού προγράμματος. Λίγα λεπτά χαλάρωσης (διαλογιστικό μοντέλ άσκησης πάνω στην παρατήρηση αλλαγών στο περιβάλλον (κοινωνικο-γνωστικό μον μπορούν να επιφέρουν δραστικές αλλαγές στην ευεξία και άγχος των μαθητών καθώς κα βελτίωση της μάθησης.
The present dissertation aims at examining the literature concerning mindfulness as it relates to educational psychology and overviews three research studies conducted to add empirical research on mindfulness, well-being and learning. The contribution of the Thesis is that different theories and methods of mindfulness application are demonstrated and discussed, offering an important tool for modern educational syllabi. In part A, the present Thesis examines the theoretical background regarding mindfulness as it relates to education and well¬being and learning. In part A, The theoretical background is divided into three main chapters: Chapter 1) discusses Well-being, learning and education, Chapter 2) explores mindfulness, definitions, implications and Chapter 3) examines mindfulness as a disposition in educational settings. The main aim of the theoretical background is to critically evaluate the concept and attributes of mindfulness, well-being and promote mindfulness as a dispositional way of thinking and antidote to stress incorporated in educational settings. Contrasting definitions, views and evidence of mindfulness are provided as well as potential links to philosophy, well¬being, stress, emotional burdens, cognition, neuroscience and education. Results of the analyses for this study suggest that mindfulness is dispositional (trait-like) and could affect burnout and stress levels in students. Limitations in the current study are discussed. The findings implicate (a) the role and influence of mindfulness as a behavior trait and (b) the effect of previous knowledge on a student’s propensity for mindfulness. The positive implications of mindfulness suggest a need for further research (a) on long-term applied mindfulness program in actual classrooms and (b) on a combined Kabat-Zinn (1989) and Langer (1989) form of mindfulness instruction.
Keywords: Ενσυνειδητότητα
Ευεξία
Άγχος
Εκπαίδευση
Μάθηση
Mindfulness
Well-being
Stress
Education
Learning
Information: Η βιβλιοθήκη διαθέτει αντίτυπο της διατριβής σε έντυπη μορφή.
Διατριβή (Διδακτορική)--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2013.
Περιλαμβάνει βιβλιογραφικές αναφορές (σ. 120-145).
007/2013
Rights: Το ηλεκτρονικό αντίτυπο της διατριβής θα αποδεσμευτεί μετά τις 8/8/2016.
Appears in Collections:Τμήμα Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής (Δ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LazaridouAsimina_Phd2014.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open
authorization.pdfΕξουσιοδότηση (ελεγχόμενη πρόσβαση)80.39 kBAdobe PDFView/Open
LazaridouAsimina_license.pdfΔήλωση αποδέσμευσης (ελεγχόμενη πρόσβαση)77.35 kBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.