Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/15688
Author: Χαλαστάνη, Χαρίκλεια
Title: Σχεδιασμός και εφαρμογή προγράμματος παρέμβασης σε περίπτωση παιδιού με αυτισμό με τη χρήση στρατηγικών αυτορρύθμισης
Date Issued: 2013
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής
Supervisor: Καρτασίδου, Λευκοθέα
Abstract: Ο τομέας της Ειδικής Αγωγής έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση τα τελευταία χρόνια στην προώθηση του αυτοπροσδιορισμού των ατόμων με αναπηρία. Μέσω του αυτοπροσδιορισμού, ένα άτομο λειτουργεί ως ο πρωταρχικός προκαλών παράγοντας στη ζωή του, επιλέγοντας και αποφασίζοντας για την ποιότητα της. Όταν ένα άτομο είναι αυτοπροσδιοριζόμενο, στην ουσία είναι ικανό να αυτορρυθμίζεται, να ξεκινάει και να ανταποκρίνεται σε καταστάσεις με ψυχολογική ενδυνάμωση και να ενεργεί με διάθεση αυτοπραγμάτωσης. Ο αυτοπροσδιορισμός αποτελείται από 6 στοιχεία, ένα από τα οποία είναι η αυτορρύθμιση. Το να είναι ικανό ένα άτομο να αυτορρυθμίζεται σημαίνει να μπορεί να ελέγχει και να ρυθμίζει τη συμπεριφορά του ανάλογα με τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος και τις επιθυμίες του. Μέσω της αυτορρύθμισης, το άτομο μεταβιβάζει τον έλεγχο της συμπεριφορές του από τους εξωτερικούς ενισχυτές στο δικό του κέντρο ελέγχου. Ο άνθρωπος που είναι ικανός να αυτορρυθμίζεται μπορεί να δρα αυτόνομα και ανεξάρτητα στη ζωή του. Oι στρατηγικές αυτορρύθμισης περιλαμβάνουν στατηγικές αυτοπαρακολούθησης, στις οποίες συγκαταλέγονται οι στρατηγικές αυτοκαταγραφής, στρατηγικές αυτοαξιολόγησης, αυτοενόσχυσης και αυτοδιδασκαλίας. Οι στρατηγικές αυτορρύθμισης αποτελούν ένα μέσο που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι μαθητές με αναπηρίες για να μπορέσουν να ανταποκριθούν επιτυχώς στις δραστηριότητες της γενικής τάξη (Hughes, Agran, Copeland, Wehmeyer, Rodi & Presley, 2002• Koegel, Harrower & Koegel, 1992). Έχει παρατηρηθεί ότι κυρίως στην περίπτωση των παιδιών με αυτισμό οι δεξιότητές αυτορρύθμισής τους είναι ιδιαίτερα περιορισμένες. Το γεγονός αυτό δεν τους επιτρέπει να αναπτυχθούν επιτυχώς στους τομείς της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, της συμπεριφοράς, της επιτυχούς συμμετοχής τους στο γενικό σχολείο καθώς και σε άλλους με αποτέλεσμα η μετάβασή τους στην ενήλικη ζωή να καθίσταται ιδιαίτερα δύσκολη. Συμπεραίνεται λοιπόν ότι είναι πολύ σημαντική η ανάπτυξη των δεξιοτήτων αυτορρύθμισης στα παιδιά με αυτισμό. Οι έρευνες σχετικά με την εκπαίδευση και την εφαρμογή στρατηγικών αυτορρύθμισης στα παιδιά με αυτισμό στον ελλαδικό χώρο αλλά και διεθνώς είναι σχετικά περιορισμένες. Η έρευνα αυτή λοιπόν σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε ως μια μελέτη περίπτωσης της εφαρμογής στρατηγικών αυτορρύθμισης σε παιδί με αυτισμό που παρακολουθεί το γενικό σχολείο. Πιο συγκεκριμένα χρησιμοποιήθηκαν οι στρατηγικές αυτοπαρακολούθησης και αυτοκαταγραφής για την ανάπτυξη συγκεκριμένων συμπεριφορών, αρχικά στο τμήμα ένταξης και στη συνέχεια στην τυπική τάξη. Η διαδικασία εφαρμογής της παρέμβασης περιγράφεται λεπτομερώς έτσι ώστε να ξέρει ένας εκπαιδευτικός πως θα μπορούσε να την εφαρμόσει. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι συμπεριφορές στις οποίες στόχευε η παρέμβαση αναπτύχθηκαν και διατηρήθηκαν στην τυπική τάξη ακόμα και μετά από την απομάκρυνση της παρέμβασης. Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής συμφωνούν με τα αποτελέσματα ερευνών που έχουν διεξαχθεί κυρίως σε διεθνές επίπεδο σχετικά με την εκπαίδευση των δεξιοτήτων αυτορρύθμισης σε παιδιά με αναπηρίες και πιο συγκεκριμένα σε παιδιά με αυτισμό και την αποτελεσματικότητά τους.
Keywords: αυτορρύθμιση
αυτισμός
παρέμβαση
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2013.
Appears in Collections:ΠΜΣ Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής (M)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ChalastaniCharikleiaMsc2013.pdf1.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.