Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/15239
Συγγραφέας: Λασκαράκης, Γεώργιος
Τίτλος: Η συμβολή του θεσμού του Μέντορα στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών: διερεύνηση των απόψεων εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Ν. Θεσσαλονίκης.
Ημερομηνία Έκδοσης: 2012
Τμήμα: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής
Επόπτης Καθηγητής: Παπαβασιλείου-Αλεξίου, Ιωάννα
Περίληψη: Οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί, ιδιαίτερα στα πρώτα χρόνια της διδασκαλίας τους, αντιμετωπίζουν συχνά μια «σοκαριστική πραγματικότητα» κατά τη μετάβασή τους από ένα σχετικά προστατευμένο περιβάλλον - αυτό της προϋπηρεσιακής κατάρτισης των εκπαιδευτικών - σε μια νέα κατάσταση όπου θα πρέπει να είναι προσωπικά υπεύθυνοι για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία. Από τη δεκαετία του 1980, Προγράμματα Συμβουλευτικής Καθοδήγησης (mentoring) με βάση το σχολείο κατέχουν έναν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη της προετοιμασίας, της εισαγωγικής επιμόρφωσης και των πρώτων σταδίων της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών σε πολλά μέρη του κόσμου. Από το 2000, η εισαγωγική επιμόρφωση είναι υποχρεωτική για όλους τους νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς στα ελληνικά σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους τους στην εκπαίδευση. Την ευθύνη για την Εισαγωγική Επιμόρφωση έχουν τα 16 Περιφερειακά Επιμορφωτικά Κέντρα (ΠΕΚ). Το 2010 το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων με το Ν.3848/19.05.2010 προχώρησε στην εισαγωγή του “θεσμού του Μέντορα νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού” ως μία από τις δομές στήριξης για τους εκπαιδευτικούς στα πρώτα στάδια της σταδιοδρομίας τους. Επιπλέον, το Υπουργείο Παιδείας προέβη σε δημόσια διαβούλευση, η οποία ως στόχο της είχε «να αναπτύξει περαιτέρω το διάλογο και τη διαμόρφωση των μελλοντικών Προγραμμάτων Καθοδήγησης(mentoring), ιδίως σε σχέση με τα προσόντα των μεντόρων, τις προϋποθέσεις, τα καθήκοντα, τη διάρκεια και το περιεχόμενο της σχέσης μέντορα-καθοδηγούμενου». Ωστόσο μέχρι και σήμερα δεν υπάρχουν ακόμα επίσημα Προγράμματα Καθοδήγησης στην Ελλάδα. Η συγκεκριμένη έρευνα διερευνά τις αντιλήψεις των δασκάλων σχετικά με τα Προγράμματα Καθοδήγησης(mentoring) ως μία από τις πιθανές δομές υποστήριξης των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών. Τα στοιχεία βασίζονται σε ημι-δομημένες συνεντεύξεις με είκοσι δασκάλους δημοτικών σχολείων του Νομού Θεσσαλονίκης. Η θεματική ανάλυση περιεχομένου των συνεντεύξεων έδειξε ότι οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης προσδιορίζουν στο πλαίσιο αυτών των προγραμμάτων στήριξης μια σειρά από πιθανά οφέλη για την επαγγελματική ανάπτυξη τόσο των καθοδηγούμενων εκπαιδευτικών όσο και για τους μέντορες. Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι για την επιτυχή καθοδήγηση περισσότερη προσοχή πρέπει να δοθεί σε τρεις βασικούς τομείς: α) στην επιλογή του μέντορα β) στα προσόντα και την εκπαίδευση των μεντόρων, και γ) στη δομή και στο περιεχόμενο των προγραμμάτων καθοδήγησης, συμπεριλαμβανομένων των κινήτρων για τους μέντορες και τον πιθανό ρόλο του μέντορα ως αξιολογητή. Επιπλέον, η συγκεκριμένη εργασία περιλαμβάνει κάποιες προτάσεις για τους φορείς χάραξης πολιτικής και για μελλοντική έρευνα.
Newly appointed teachers, especially those in their first years of teaching, often encounter a ‘reality shock’ as they transfer from a relatively sheltered pre-service teacher education program to a novel situation where they have to be personally accountable for their professional work. Since the 1980s, school-based mentoring has come to play an increasingly prominent role in supporting the initial preparation, induction and early professional development of teachers in many parts of the world. From 2000, induction has been obligatory for all newly appointed teachers in Greek primary schools during their first year. Induction is carried out in the 16 Regional Further Educational Centres (PEK). In 2010 the Ministry of Education, Lifelong Learning and Religious Affairs with the Law Ν.3848/19.05.2010 implemented ‘mentor teacher for newly appointed teacher’ as support structure for beginning teachers in the early stages of their career. In addition the Ministry of Education conducted a public consultation, which aimed "to develop further the dialogue and also the formation of future mentoring programs , particularly in relation to qualifications, conditions, tasks, duration and general content of mentor-mentee relationship”. However at present there are still no formal mentoring programs in Greece. This study explores primary school teachers’ perceptions on induction with mentoring as one of the possible support structures. The data are based on semi-structured interviews with twenty primary school teachers from the Prefecture of Thessaloniki. A thematic content analysis revealed that primary school teachers identify a range of potential benefits for beginning teachers’ and mentors’ professional development under mentors’ support. The findings suggest that for successful mentoring more attention needs to be given to three main areas: a) selection of the mentor b) qualifications of mentor and mentor training, c) structure and content of mentoring programs, including incentives for mentors and the possible role of mentor as assessor. Furthermore, some implications for policy-makers and for future research, are considered.
Λέξεις Κλειδιά: Συμβουλευτική καθοδήγηση
Νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί
Επαγγελματική ανάπτυξη
Μέντορας
Καθοδηγούμενος
Mentoring
Νewly appointed teachers
Professional development
Mentor
Mentee(protégé)
Πληροφορίες: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2012.
Εμφανίζεται στις Συλλογές:ΠΜΣ Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής (M)

Αρχεία σε αυτό το Τεκμήριο:
Αρχείο Περιγραφή ΜέγεθοςΜορφότυπος 
LaskarakisGeorgiosMsc2012.pdf1.74 MBAdobe PDFΠροβολή/Ανοιγμα


Τα τεκμήρια στην ΨΗΦΙΔΑ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα, εκτός αν αναφέρεται κάτι διαφορετικό.