Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/14846
Author: Γκένιος, Αντώνιος
Title: Συγχωνεύσεις στον τραπεζικό κλάδο.
Date Issued: 2012
Department: Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στην Οικονομική Επιστήμη
Supervisor: Κωνσταντάτος, Χρήστος
Abstract: Στην παρούσα εργασία εξετάζεται το ζήτημα των συγχωνεύσεων στον τραπεζικό κλάδο. Το φαινόμενο εξετάζεται κάτω από διαφορετικές συνθήκες μίας ολιγοπωλιακά οργανωμένης αγοράς δίνοντας έμφαση στον παράγοντα της απόστασης μεταξύ των συγχωνευμένων επιχειρήσεων. Πιο συγκεκριμένα, συγκρίνονται τα κέρδη των συγχωνευμένων επιχειρήσεων όταν οι επιχειρήσεις αυτές είναι γειτονικές, σε σχέση με την περίπτωση συγχώνευσης απομακρυσμένων επιχειρήσεων. Μετά από την εισαγωγή, στην ενότητα ΙΙ περιγράφεται το θεωρητικό υπόβαθρο της ολιγοπωλιακής αγοράς και των συγχωνεύσεων και εξαγορών. Στην ενότητα ΙΙΙ γίνεται μία ανάλυση του τραπεζικού κλάδου και ορισμένων εννοιών του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Παρατηρούμε ότι το κυριότερο χαρακτηριστικό του κλάδου είναι ο υψηλός βαθμός συγκέντρωσης, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που παρατίθενται. Στην ενότητα IV περιγράφεται το φαινόμενο της οικονομικής ολοκλήρωσης και αναπτύσσονται οι διάφορες μορφές που μπορεί να πάρει. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην οριζόντια μορφή οικονομικής ολοκλήρωσης. Στην ενότητα V περιγράφεται το παράδοξο των συγχωνεύσεων σύμφωνα με το οποίο οι συγχωνεύσεις δεν είναι επικερδείς για τις συγχωνευμένες επιχειρήσεις, εκτός αν οδηγούν σε μονοπώλιο ή σε πάρα πολύ μεγάλη συγκέντρωση. Στην ενότητα VI αναλύονται ορισμένα βασικά πλεονεκτήματα των συγχωνεύσεων και εξαγορών που είναι γενικά αποδεκτά στη θεωρία και στη βιβλιογραφία, όπως οι συνέργειες κόστους. Δίνοντας έμφαση σ’ αυτόν τον παράγοντα, το μοντέλο που παρουσιάζεται δείχνει πως ο συγχωνεύσεις μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση των κερδών για τις συγχωνευμένες επιχειρήσεις. Στην ενότητα VII περιγράφεται το φαινόμενο των συγχωνεύσεων με ανταγωνισμό Bertrand και αποδεικνύεται ότι η συγχώνευση είναι επικερδής τόσο για τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν σ’ αυτήν όσο και για τις υπόλοιπες. Στην ενότητα VIII γίνεται μία επισκόπηση του γνωστού μοντέλου του Salop, Το μοντέλο αυτό αποτελεί επέκταση του μοντέλου του Hotteling, καθώς υποθέτει πως οι επιχειρήσεις είναι ομοιόμορφα κατανεμημένες πάνω σ’ ένα κύκλο και όχι σε μία ευθεία γραμμή. Τέλος, στην ενότητα IX περιγράφονται οι συγχωνεύσεις κάτω από συνθήκες χωρικής διαφοροποίησης. Ξεχωρίζει το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει το μοντέλο που παρουσιάζεται στην ενότητα, σύμφωνα με το οποίο οι συγχωνεύσεις είναι πιο επικερδείς για τις επιχειρήσεις που είναι δίπλα στις συγχωνευμένες παρά για τις ίδιες τις συγχωνευμένες επιχειρήσεις. Στην ενότητα X προστίθεται στην ανάλυση ο παράγοντας της ηγεσίας τιμής και επιχειρείται μία σύγκριση με την περίπτωση της ταυτόχρονης επιλογής τιμής. Το αποτέλεσμα αυτής της σύγκρισης είναι ότι τα μεγαλύτερα κέρδη επιτυγχάνονται όταν υπάρχει συγχώνευση και μάλιστα γειτονικών επιχειρήσεων, και επιπλέον όταν ο όμιλος επιχειρήσεων συμπεριφέρεται ως ηγέτης. Στην ενότητα XI γίνεται, αφενός μία ανακεφαλαίωση των κυριότερων συμπερασμάτων της εργασίας, αφετέρου επισημαίνονται θέματα για περεταίρω διερεύνηση.
Keywords: Συγχωνεύσεις
Ολιγοπώλειο
Ηγεσία τιμής
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2012.
Appears in Collections:ΔΠΜΣ Οικονομική Επιστήμη (M)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GkeniosAntonisMsc2012.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in Psepheda are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.