Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/14716
Συγγραφέας: Κυριακίδου, Χριστίνα
Τίτλος: Συναισθηματική νοημοσύνη και ηγεσία στους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Ημερομηνία Έκδοσης: 2011
Τμήμα: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Δημόσια Διοίκηση Ολικής Ποιότητας
Επόπτης Καθηγητής: Βούζας, Φώτιος
Περίληψη: Τις τελευταίες δεκαετίες το ενδιαφέρον γενικά των ερευνητών της προσωπικότητας μετατοπίστηκε σε άλλες ικανότητες του ανθρώπινου δυναμικού, εκτός από τις νοητικές, που έχουν να κάνουν με παράγοντες συναισθηματικούς, οι οποίοι θεωρείται ότι παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των σχέσεων και άρα, στην αποτελεσματικότητα στην εργασία. Μεγάλη βαρύτητα έχει δοθεί στην ηγεσία και τη σημασία που έχει η ενσωμάτωση του συναισθηματικού παράγοντα σε όλες τις μορφές και τα επίπεδα διοίκησης. Μπορεί η ανίχνευση τέτοιων παραγόντων να είναι πιο έντονη στο χώρο των επιχειρήσεων και της βιομηχανίας, αλλά παίζει τεράστιο ρόλο σε οργανισμούς παροχής υπηρεσιών που ανήκουν στο χώρο της παιδείας. Σε αυτούς τους τομείς, που η επιτυχία δεν μετριέται εύκολα με την επίτευξη ποσοτικών στόχων, κυριαρχεί η ύπαρξη συνεκτικότητας στις ανθρώπινες σχέσεις. Μια έννοια που θεωρείται ότι ερμηνεύει την πετυχημένη διαχείριση ανθρώπινων πόρων είναι η συναισθηματική νοημοσύνη. Οι Mills & Rouse(2009) συμπεραίνουν ότι η συναισθηματική νοημοσύνη είναι τουλάχιστον ένα σημαντικό στοιχείο στην άσκηση αποτελεσματικής ηγεσίας. Στην παρούσα εργασία γίνεται προσπάθεια να διερευνηθεί η σχέση συναισθηματικής νοημοσύνης και ηγεσίας στα χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα εξετάζονται οι απόψεις των μαθητών στις τάξεις για τον αν και σε ποιο βαθμό οι καθηγητές τους εκφράζουν συνδυαστικά χαρακτηριστικά συναισθηματικής νοημοσύνης και ηγεσίας. Η μελέτη στηρίζεται στην υπόθεση ότι, οι κοινωνικές δεξιότητες, το κίνητρο και το εν-συναίσθημα ( διαστάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης ) συνδέονται θετικά με τη μετασχηματιστική αποτελεσματικότητα του καθηγητή - ηγέτη στην ομάδα - τάξη. Οι μελέτες που έχουν γίνει στην Ελλάδα για το εν λόγω θέμα δεν είναι πολλές και κυρίως αφορούν στη πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στην παρούσα έρευνα όπου συμμετέχουν μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, γίνεται προσπάθεια να αποτυπωθούν αξιόπιστα οι αντιλήψεις και οι συνθήκες για το συγκεκριμένο θέμα στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα στο πρώτο κεφάλαιο γίνεται μια θεωρητική προσέγγιση του όρου της συναισθηματικής νοημοσύνης που έχει ως άξονα τη σχέση της με τον εργασιακό χώρο. Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται μια εισαγωγή στην ηγεσία. Δίνεται ο ορισμός της και περιγράφονται οι προϋποθέσεις της. Παρουσιάζονται οι ικανότητες και τα χαρακτηριστικά που αυτή απαιτεί και γίνεται μια σύγκριση ανάμεσα στην ηγεσία και το management. Παράλληλα χτίζεται το θεωρητικό υπόβαθρο της ηγεσίας, με την επισκόπηση των κύριων μοντέλων της Στο τρίτο κεφάλαιο ακολουθεί η ανάπτυξη της σχέσης της συναισθηματικής νοημοσύνης και της ηγεσίας στην εκπαίδευση. Το τέταρτο κεφάλαιο περιέχει το τμήμα της έρευνας. Αρχικά διατυπώνονται οι υποθέσεις της έρευνας και ακολουθεί η εφαρμογή της έρευνας με ερωτηματολόγιο. Το ερωτηματολόγιο διαρθρώνεται σε δύο βασικές ενότητες. Η πρώτη ενότητα αποτελείται από ερωτήσεις όπου οι μαθητές καλούνται να κρίνουν σε ποιο βαθμό οι καθηγητές – καθηγήτριες τους εκφράζουν τα προσωπικά (αυτοέλεγχος, αυτορρύθμιση) και τα συναισθηματικά (κίνητρο, εν-συναίσθηση, κοινωνικές ικανότητες) χαρακτηριστικά της νοημοσύνης. Η δεύτερη ενότητα αποτελείται από ερωτήσεις, όπου οι μαθητές καλούνται να κρίνουν σε ποιο βαθμό οι καθηγητές – καθηγήτριες τους εκφράζουν χαρακτηριστικά μετασχηματιστικής ηγεσίας (χάρισμα, διανοητική υποκίνηση και εξατομικευμένη εκτίμηση). Η εργασία ολοκληρώνεται με την παρουσίαση των συμπερασμάτων που προέκυψαν από την έρευνά μας, τους περιορισμούς για τη γενίκευσή τους και τις ακαδημαϊκά προβλεπόμενες αναφορές στις χρησιμοποιηθείσες βιβλιογραφικές πηγές.
Λέξεις Κλειδιά: Ηγεσία
Εκπαίδευση
Συναισθηματική νοημοσύνη
Πληροφορίες: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2011.
Εμφανίζεται στις Συλλογές:ΠΜΣ Δημόσια Διοίκηση Ολικής Ποιότητας (M)

Αρχεία σε αυτό το Τεκμήριο:
Αρχείο Περιγραφή ΜέγεθοςΜορφότυπος 
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ-ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ.zipΣυνοδευτικό υλικό (ελεγχόμενη πρόσβαση)598.96 kBzipΠροβολή/Ανοιγμα
KyriakidouChristinaMsc2011.pdf2.78 MBAdobe PDFΠροβολή/Ανοιγμα


Τα τεκμήρια στην ΨΗΦΙΔΑ προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα, εκτός αν αναφέρεται κάτι διαφορετικό.