Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/14323
Author: Παπαχρήστου, Νικόλαος
Title: Ενισχυτική μάθηση σε παιχνίδια δύο ατόμων: εφαρμογή στο τάβλι
Date Issued: 2010
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδίκευσης στην Εφαρμοσμένη Πληροφορική
Supervisor: Ρεφανίδης, Ιωάννης
Abstract: Τα παιχνίδια δύο ατόμων όπως το σκάκι, το τάβλι, το go, κ.ά. έχουν αναγνωριστεί ως ιδανικά πεδία έρευνας και δοκιμών για τις σύγχρονες μεθόδους τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθηθης. Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες διαδικασίες μάθησης που μπορεί να εφαρμοστεί σε αυτά είναι η ενισχυτική μάθηση μέσω της αυτοεκπαίδευσης. Με αυτήν την τεχνική ένας πράκτορας παίζει πολλές παρτίδες με τον εαυτό του και χρησιμοποιεί ένα σήμα «ανταμοιβής» στο τέλος κάθε παρτίδας, για να βελτιώσει σταδιακά την ποιότητα της επιλογής των κινήσεων. Σημαντικότερος εκπρόσωπος αυτής της μεθόδου είναι το πρόγραμμα TD-Gammon του Tesauro. Στην εργασία αυτή επιχειρείται η κατασκευή ενός πράκτορα που να παίζει τα παιχνίδια του ταβλιού «πλακωτό» και «φεύγα». Κατά το πρότυπο του TD-Gammon, ο πράκτοράς μας μαθαίνει από την έκβαση των παρτίδων αυτοεκπαίδευσης χρησιμοποιώντας ένα τεχνητό νευρωνικό δίκτυο για την εκμάκθηση της συνάρτησης αξιολόγησης των παιχνιδιών αυτών. Τέλος, συγκρίνουμε τις διάφορες εκδόσεις των εκπαιδευμένων πρακτόρων μεταξύ τους καθώς και με το πρόγραμμα ανοικτού κώδικα Tavli3D.
Keywords: Ενισχυτική μάθηση
Τάβλι
Reinforcement learning
Backgammon
TD(λ)
Temporal difference learning
Πλακωτό
Φεύγα
Νευρωνικά Δίκτυα
Neural Networks
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2010.
Appears in Collections:ΠΜΣ Εφαρμοσμένης Πληροφορικής (M)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PapachristouMsc2010.pdf3.04 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons