Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/27704
Author: Σκούφου, Ιωάννα
Title: Επαγγελματική ικανοποίηση προϊσταμένων και νηπιαγωγών του Ν. Άρτας.
Date Issued: 2022
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής και της Διά Βίου Μάθησης: Εκπαιδευτική Διοίκηση και Ηγεσία
Supervisor: Παπαγιάννης, Γεώργιος
Abstract: Η ικανοποίηση που λαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί από το επάγγελμά τους, είναι μια έννοια η οποία παρουσιάζει υψηλό ενδιαφέρον στο σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον των εκπαιδευτικών οργανισμών. Η ικανοποίηση που έχει ένας ενήλικας από την εργασία του, έχει θετική επίδραση στην ικανοποίηση που έχει από τη ζωή του (Bachtiar et al,2018). Οι εκπαιδευτικοί που είναι ικανοποιημένοι από την εργασία τους, μπορούν να προσφέρουν υψηλότερης ποιότητας εργασία, καλύτερη συναισθηματική και μαθησιακή υποστήριξη στους μαθητές τους (Collie et al,2012). Οι μαθητές από την άλλη, έχοντας ως πρότυπα εκπαιδευτικούς με θετική διάθεση, με όραμα, με νέες καινοτόμες ιδέες και προγράμματα, έχουν καλύτερες επιδόσεις, περισσότερους και υψηλότερους επαγγελματικούς στόχους, μεγαλύτερη ικανοποίηση λιγότερες τάσεις εγκατάλειψης των σπουδών τους, καθώς και λιγότερα πειθαρχικά προβλήματα (Ostroff,1992).Η παρούσα μελέτη επικεντρώθηκε στην επαγγελματική ικανοποίηση των νηπιαγωγών και των προϊσταμένων νηπιαγωγείων, που υπηρετούν στα νηπιαγωγεία της Περιφερειακής ενότητας Άρτας. Στην έρευνα συμμετείχαν 106 νηπιαγωγοί. Για τη διεξαγωγή της έρευνας αξιοποιήθηκε η ποσοτική ανάλυση. Το ερευνητικό εργαλείο το οποίο χρησιμοποιήθηκε για τη συλλογή δεδομένων ήταν ένα δομημένο ερωτηματολόγιο,το οποίο αποτελούνταν από τρία μέρη: α)τα δημογραφικά χαρακτηριστικά, β)το ερωτηματολόγιο μέτρησης της επαγγελματικής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών και γ) μια ερώτηση ανοιχτού τύπου. Αναφορικά με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων εκπαιδευτών, εκτιμήθηκε ότι το 81.42% είναι γυναίκες, το 43.36% και το 37.17% έχουν ηλικία «41-50» και «51-60» αντίστοιχα, ενώ για τα έτη υπηρεσίας το 32.74% και το 31.86% έχουν υπηρεσία «11-20» και «21-30» χρόνων αντίστοιχα Ακόμα, το 53.98% και το 35.40% έχουν αντίστοιχη εκπαίδευση «Βασικό πτυχίο» και «Μεταπτυχιακό», το 43.36% και το 37.17% διαθέτουν αντίστοιχη πιστοποίηση ΤΠΕ «Α επίπεδο» και «Β επίπεδο» ενώ για τα συνολικά έτη άσκησης διευθυντικού έργου στην εκπαίδευση το 62.83% δήλωσε την επιλογή «0-5» έτη. Κατά τη διερεύνηση της επαγγελματικής ικανοποίησης και την επιρροή από τις οικονομικές αποδοχές, εκτιμήθηκε ικανοποιητικά έως και χαμηλά επίπεδα συμφωνίας στο ότι το επάγγελμα του εκπαιδευτικού προσφέρει οικονομική ασφάλεια (61.95%), στο ότι ο μισθός είναι ικανοποιητικός (38.93%) και καλύπτει τις ανάγκες (38.05%). Σχετικά με την επιρροή της επαγγελματικής ικανοποίησης από τις σχέσεις με τους προϊσταμένους εκτιμήθηκαν υψηλά επίπεδα συμφωνίας στο ότι οι διευθυντές βοηθούν (83.18%) και είναι εκεί (78.76%) όταν τους χρειάζονται (83.18%), συνεργάζονται εποικοδομητικά (75.22%), κατανοούν τα προβλήματά τους (69.91%) και συμπεριφέρονται σε όλους με δίκαιο τρόπο (63.72%). Αναφορικά με τις σχέσεις με τους μαθητές συναντάται ισχυρή συμφωνία στο ότι υπάρχει σεβασμός (95.57%), αποτελεσματική συνεργασία (91.15%) καθώς και αναγνώριση της δουλειάς (86.73%) από τη πλευρά τους. Ειδικότερα, παρατηρήθηκε ότι οι γυναίκες παρουσιάζουν υψηλότερα επίπεδα επαγγελματικής ικανοποίησης συγκριτικά με τους άνδρες, όσοι είναι κάτοχοι θέσης προϊσταμένου/ης παρουσιάζουν υψηλότερα επίπεδα ικανοποίησης συγκριτικά με όσους δεν είναι, ενώ σχετικά με την ηλικία, η ηλιακή ομάδα «31-40» έχει τα χαμηλότερα επίπεδα επαγγελματικής ικανοποίησης συγκριτικά με τις «24-30», «41-50» και «51-60» που έχουν παρόμοια συμπεριφορά. Λέξεις-κλειδιά: Επαγγελματική ικανοποίηση, νηπιαγωγοί, προϊστάμενες νηπιαγωγείων, φύλο, ηλικία, έτη υπηρεσίας, περιβάλλον χώρος, οικονομικές απολαβές.
Keywords: Επαγγελματική Ικανοποίηση
Οικονομικές Απολαβές
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2022.
Rights: CC0 1.0 Παγκόσμια
Appears in Collections:Π.Μ.Σ. Επιστήμες της Αγωγής και της Διά Βίου Μάθησης: Εκπαιδευτική Διοίκηση και Ηγεσία (Πρώην ΠΜΣ Διοίκηση και Ηγεσία στις Επιστήμες της Εκπαίδευσης και της Διά Βίου Μάθησης) (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SkoufouIoannaMsc2022.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons