Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.lib.uom.gr/handle/2159/27330
Author: Αθανασιάδη, Ιορδανία Δανάη
Title: Στρατηγικές διαχείρισης της σχολικής τάξης: μια διερευνητική μελέτη των απόψεων των εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής.
Date Issued: 2022
Department: Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση
Supervisor: Καρτασίδου, Λευκοθέα
Abstract: Η διαχείριση των προβληματικών συμπεριφορών στα πλαίσια της σχολικής τάξης, αποτελεί ένα ζήτημα που λαμβάνει όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις με την πάροδο του χρόνου. Αν και υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία στρατηγικών που έχουν στη διάθεση τους οι εκπαιδευτικοί, ωστόσο αυτές δεν είναι πάντα αποτελεσματικές, ούτε φέρνουν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Για τον λόγο αυτό, σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει τις απόψεις των εκπαιδευτικών Γενικής και Ειδικής Αγωγής σχετικά με την ικανότητα τους να αντιμετωπίζουν και να διαχειρίζονται τα προβλήματα που προκύπτουν στα πλαίσια της σχολικής τάξης. Να αναδείξει τις στρατηγικές εκείνες που χρησιμοποιούν πιο συχνά και εκείνες που αξιολογούνται ως αποτελεσματικότερες για τη διαχείριση της τάξης. Επιχειρείται, παράλληλα, να επισημανθεί η συχνότητα αλληλεπίδρασης των εκπαιδευτικών με τους γονείς των μαθητών τους. Τέλος, εξετάζεται αν εντοπίζονται διαφοροποιήσεις ανάμεσα στις προσεγγίσεις των εκπαιδευτικών Γενικής και Ειδικής Αγωγής καθώς και αν υπάρχει επίδραση των δημογραφικών στοιχείων στην επιλογή των τεχνικών διαχείρισης τάξης που κάνει ο εκάστοτε εκπαιδευτικός. Το ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιήθηκε ως μέσο συλλογής δεδομένων για τις απόψεις των εκπαιδευτικών για τις στρατηγικές που χρησιμοποιούν ήταν το Ερωτηματολόγιο για τις Στρατηγικές Εκπαιδευτικού για τη Διαχείρισης Τάξης (Teacher Classroom Management Strategies Questionnaire, TSQ: Webster-Stratton, 2002). Σύμφωνα με τα πορίσματα της έρευνας, οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί δήλωσαν ότι έχουν αυτοπεποίθηση ως προς τη διαχείριση των τωρινών και μελλοντικών προβλημάτων που προκύπτουν στην τάξη τους. Ακόμη, οι εκπαιδευτικοί δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν τις τεχνικές διδασκαλίας που θεωρούν και πιο χρήσιμες, με τις θετικές στρατηγικές και την καλλιέργεια του σεβασμού για τις πολιτισμικές διαφορές να αποτελούν τις τεχνικές που έλαβαν την υψηλότερη βαθμολόγια. Αναφορικά με την επιλογή των αναφερόμενων διδακτικών τεχνικών, εντοπίστηκε να υπάρχει διαφοροποίηση των απαντήσεων των συμμετεχόντων ανάλογα με το φύλο τους, τα έτη προϋπηρεσίας τους στην εκπαίδευση και το αν είναι εκπαιδευτικοί Γενικής ή Ειδικής Αγωγής. Τέλος, εντοπίστηκε διαφοροποίηση και στη συχνότητα αλληλεπίδρασης των εκπαιδευτικών Γενικής και Ειδικής Αγωγής με τους γονείς των μαθητών τους, με τους εκπαιδευτικούς Ειδικής Αγωγής να προσεγγίζουν συχνότερα τους γονείς και να ενισχύουν περισσότερο την γονική εμπλοκή στην εκπαιδευτική διαδικασία. Από τα αποτελέσματα εξάγονται σημαντικές πληροφορίες για τις πρακτικές διαχείρισης της τάξης και γίνονται προτάσεις για μελλοντική έρευνα.
Keywords: Διαχείριση τάξης
Προβλήματα συμπεριφοράς
Διδακτικές τεχνικές
Γονική εμπλοκή
Information: Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2022.
Rights: CC0 1.0 Παγκόσμια
Appears in Collections:ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, Εκπαίδευση και Αποκατάσταση (Μ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AthanasiadiIordaniaDanaiMsc2022.pdf1.6 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons